Jak jsem se mýlil v geopolitice

Nač chodit kolem horké kaše. Když jsem tu psal, proč Rusko nezaútočí na Ukrajinu, tak jsem se mýlil. Hodně a ošklivě mýlil. Asi to Rusové nečetli, nebo co, ale zaútočili. Přitom ty důvody, které jsem uváděl, jsou podle mě stále platné. Takže se Rusové chovají buď zcela iracionálně, nebo je za tím nějaká racionalita, kterou nedokážu pochopit. A snad ani nechci. Co může být racionálního na tom poštvat proti sobě celý svět? Co může být racionálního na tom udělat ze sebe před celým světem lháře? Jediné, čeho dosáhnou je, že naženou Američanům do náruče i ty, kteří do ní zatím nechtěli. Jenže teď už je to jedno. Pokud má být Rusko stejný šmejd, jako USA, to už si radši vyberu USA, tam mají alespoň Hollywood. Z mé strany už to není zklamání, ale vyložené nasrání. Nasrání, že zase budou trpět obyčejní lidé, zatímco panstvo si bude mastit kapsy. Nasrání a strach, protože tohle absurdní svinstvo může dopadnou hůř, než špatně, zejména pokud se do něj zapojí stejně agresivní pitomci z naší strany. A že už se ozývají a že je teď bude ještě těžší držet na uzdě. Možná, říkám možná, že kdyby USA tak snadno neprošla invaze do Iráku a do Afghánistánu, tak by teď Rusové třeba nebyli tak drzí, jenže pozdě bycha honit. Děje se, co se děje, dobrého v tom není nic a nezbývá, než doufat, že to skončí stejně rychle, jako to začalo, že se to nerozšíří, že Rusové dostanou rozum, že se zastaví, že se stáhnou… klidně i proto, že to ruské vedení neustojí doma. Tak nějak začínám být stále více přesvědčený o tom, že by Rusku opravdu prospěla změna režimu, protože všechno je lepší, než válka. Válka je vůl. Vždycky byla a vždycky bude.

3 142 komentářů: „Jak jsem se mýlil v geopolitice

  1. Z Twitteru:
    „Rusko je země, která spustí invazi, nechá při ni poumírat tisíce svých sotva dospělých dětí, jejich těla spali v mobilních krematoriích a rodičům zaplatí sto dolarů.“

    Jen upřesním, že Šojgu neslíbil ruským rodinám odškodnění za smrt jejich synů 100 USD, ale 11000 Rublů.
    Cca.100 USD to bylo možná v pondělí, dnes už asi pod 50?
    Za pár dnů za urnu s popelem svých dětí nedostanou ani bochník chleba.
    „Země, kde zítra znamená již včera“, jak i nás tu kdysi učili ve škole.
    A VELMOC samozřejmě….jak tomu stále věří nejen Rusové, ale i spousta českých užitečných idiotů, kteří mají za svoji letitou podporu Putinovu (a Lukašenovu) režimu dnes na rukou-nebo spíš klávesnicích-krev ukrajinských civilistů.
    Ale to jsou pro ně jen bilaterální ztráty a Rusko si prý zabírá prostor, co mu historicky teritoriálně patří.
    Co na tom, že je to už dávno suverénní sát.
    A takoví zmetci(obou pohlaví) se ještě dnes dovolávají demokracie a práva, když některým jejim ideovým souputnikům zmizely z veřejného prostoru dezinformační pindy, lži, válečné štvátčství, rasismus i otevřený neonacizmus.
    Přitom pořád je ještě na netu-a často právě u nic-takových sraček k nalezení, že by to pohnojlo všechna česká pole a zvýšila zemědělcům obilné výnosy na hektar min. o100%

    1. „Ale to jsou pro ně jen bilaterální ztráty…“

      Kolaterální. Bilaterální znamená dvoustranný.

      1. Ano, mělo být kolaterální.
        I když….zatím jsou opravdu bilaterální, ale pokud Rusko Ukrajinu definitvně porazí, čeká Ukrajince už jen ruský teror, vraždy, popravy a deportace na Sibiř.
        Teprve potom půjde opravdu jen o kolaterální ztráty.
        Ale ani to možná ne, protože poražená ukrajinská armáda ještě neznamená poražené jednotlivce a ozbrojené guerillové skupiny, které budou mít ruští zachvatčíci pořád v zádech.
        Ukrajina dnes prostě není Československo v r.1968.

  2. Ruská „denacifikace“ Žitomiru.
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-primo-z-mista-nocnich-boju-razova-vlna-zasahla-nemocnici-191413#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&dop_req_id=riO4L4H8qSz-202203020816&dop_id=191413&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

    Jen si říkám, kolik tam asi ještě žije těch starých lidí, kteří už se ani nemohou evakuovat a kteří ještě pamatují Hitlera.
    Tak teď mají srovnání.

    1. A to je všechno jen začátek,
      Ruská brutalita dál poroste do obludných rozměrů.
      Jestli se bude Kyjev bránit, tak přijde na řadu srovnání s nacistickým potlačení varšavského povstání, nebo ghetta tamtéž.
      A svět na to bude čumět v TV a vyjadřovat Ukrajině podporu.

      1. Kdy ti to jede na Halič? Banderovci už tě čekaj!!!

        1. Ty už zase doháníš ty zavřené hospody za lockdownu, že ori?
          Tak až se vrátíš večer domů, tu sovětskou vlajku, co máš už přes třicet let nažehlenou a složenou ve skříni, ještě z okna nevyvěšuj.
          Ještě tu nejsou, ale hlavně bys z toho okna nejspíš vypadnul.

          1. Jak víš to hnědé, tak mlaskáš to plazmovité. Já měl s bolševikem oplétačky. Ale vykládej volovi o sobotě, když jde v pátek na porážku. Kretén se vždycky pozná bezpečně podle toho, že se tváří zasvěceně, ačkoli ví úplné kulové. Z Florence na Halič ti to jebe každou chvíli. Tam je víc haličských kas než českých. Snajperku s sebou. A hodně plenek. Ty bývají zapotřebí, když se berou kramle se zpětným chodem.

          2. „Já měl s bolševikem oplétačky.“

            Já vím, ori.
            Prostě ses s ním zapletl.
            A teď si popletený.

  3. Ještě mne v souvislosti se současnými ruskými válečnými „úspěchy“ proti chabé ukrajinské armádě napadá, jak by se Rusku asi dařilo, kdyby mělo bojovat proti silám NATO.
    A trochu víc chápu tu jejich panickou hrůzu, kterou ze Západu mají.
    Kdyby si vystrašeně doma v zemljankách šoupali válenkama-když už nabídky na spolupráci ze Západu odmítli-nic by se nestalo.
    Jenže jako každý zbabělec si ten strach potřebovali nějak vykompenzovat, nejlépe na někom slabém.
    Jen si neuvědomili, že proti zbabělci-byť dobře vyzbrojenému-se i ze slabého může stát odvážný a silný hrdina.

    1. „Stovky lidí podle záběrů na sociálních sítích vyšly ke kontrolnímu stanovišti před městem, aby ruské vojáky nepustily dál.“

      Nejen tyto záběry z ukrajinské obrany elektrárny jsou dostupné…
      Neosobně vypalovat rakety na civilní cíle je jedna věc a střílet do civilistů s ukrajinskými vlajkami jiná.
      Slovan Slovanu vlkem by sice nebylo poprvé, ale na této ideologické vlně-ani s nacistickou pěnou-se už Putin dlouho neudrží.

  4. Dlouhé čtení, ale stojí za ten čas, který tomu věnujete.

    Stanovisko (česko-slovenské) Anarchistické federace (AF):

    Anarchistická federace se rozhodla na základě zahájení otevřené invaze ruské armády na Ukrajinu, k níž došlo ve čtvrtek 24. února v brzkých ranních hodinách, vyjádřit se k této situaci, která může v důsledku vést k dalšímu globálnímu ohrožení, v několika následujících bodech.

    Jednoznačně odsuzujeme invazi ruské armády na Ukrajinu.
    Vyjadřujeme hlubokou lítost nad zmařenými životy.

    Putinův režim a imperiální zájmy

    Nynější dění na východě Ukrajiny i vývoj uplynulých zhruba osmi let představuje jednoznačnou imperiální agresi ze strany Ruska. Tu doplňuje Putinova podpora autoritářských režimů postsovětského bloku proti lidovým hnutím odporu, jak jsme toho mohli poslední dobou být svědky v Kazachstánu a Bělorusku, stejně jako jeho politická a vojenská podpora diktátorům jinde ve světě, jak můžeme vidět na příkladu Sýrie či Myanmaru.
    Nelze přehlédnout, že Putinův režim se dlouhodobě snaží prostřednictvím tzv. hybridní války destabilizovat geopolitické konkurenty, a to zejména hackerskými útoky, cíleným ovlivňováním veřejného mínění skrze sociální sítě a finanční a politickou podporou zejména ultrapravicových sil.
    Putinův režim představuje oligarchický a autoritářský systém stojící na agresivním národovectví i náboženském tmářství. Jde o jakýsi „carský kapitalismus“, kde se oligarchii dobře daří, pokud přistoupí na podmínky vládnoucího autokrata a působí ve vzájemné symbióze.
    Putinovo vládnoucí soukolí soustavně drtí vnitřní opozici. Zakouší to jak prokapitalističtí liberálové, tak antikapitalističtí anarchisté. Zinscenovaná obvinění a procesy nejsou ničím výjimečným. Ruské represivní složky se nerozpakují přistupovat ani k fyzickému mučení, jak jsme mohli sledovat např. při snaze režimu perzekvovat anarchistické hnutí v procesu „Síť“.
    Putinův režim se neváhá dovolávat dědictví Sovětského svazu v oblasti imperiální politiky. S tou máme mj. bohatou zkušenost, když v srpnu 1968 obsadila ruská armáda za přispění dalších „bratrských států“ Československo, kde se odehrávaly snahy o reformy „socialistické“ společnosti. Část toho, co považoval SSSR za svou sféru vlivu, bylo nutno přimět k poslušnosti. To samé se nyní odehrává na Ukrajině.
    Putin a jemu oddaná média si osvojili orwellovský newspeak, který jim dovoluje převracet ve svých vyjádřeních realitu naruby a například vydávat invazní jednotky za mírové sbory. Stejně tak směšná je jeho rádoby antifašistická rétorika obviňující Ukrajinu z tolerance neonacistů, zatímco dobrovolníci bojující za proruské zájmy na Donbase a v Luhansku jsou prolezlí podobnými existencemi.

    Proti nacionalismu

    Jednou z nejdůležitějších Putinových zbraní v tomto konfliktu je nacionalismus.
    Nové vojenské tažení mu má pomoci stmelit „národ“ za svou osobností, coby nezpochybnitelným národním vůdcem, a zvýšit jeho upadající popularitu na domácí půdě.
    Nacionalismus je pro něj také zbraní pro oslabení nejbližšího geopolitického konkurenta – Evropské unie. Její případné rozdrobení by zas o něco posílilo moc jeho impéria. Dopomoci tomu mají jím podporované nacionalistické síly v jednotlivých evropských zemích.
    Nacionalismus je ale silně přítomný i na ukrajinské straně, což vede jedině k marginalizaci ruskojazyčných obyvatel, a tudíž i k jejich příklonu na stranu Putinova Ruska.
    Je nutné mít na vědomí, že agresi vede Putin a jeho věrní, nikoli tzv. Rusové a Rusky, tedy obyvatelé Ruské federace. Je tudíž nepřijatelné vyjadřovat se ve smyslu, že „Rusové jsou agresoři“, „Rusové zaútočili“ apod. Takové generalizace jsou lživé, nespravedlivé ke spoustě lidí, zejména těch, kteří s Putinovou politikou nesouhlasí, a vedou k iracionální národnostní nenávisti.
    Naše stanovisko se nese v duchu anarchistického antimilitarismu a antinacionalismu. Jsme si vědomi, že sociální hranice nevedou mezi „národy“, ale mezi třídami. My, coby neprivilegovaní, máme společné zájmy s neprivilegovanými celého světa, včetně těch v Rusku a na Ukrajině. Chceme žít důstojné životy bez útlaku a vykořisťování. Odmítáme zástupnou „hrdost“ nacionalismu, která spočívá ve sdílené nenávisti vůči jiným, nemá nic společného s našimi zájmy a z lidí dělá jen kanonenfuter v militaristických hrátkách privilegovaných.

    Proti pokrytectví

    Proti ruské invazi se vyslovil kdekdo. Je to dobře, ale nestačí to, hlavně co se týče představitelů tzv. „demokratického Západu“. Aby se jim dalo věřit, že to myslí upřímně, musí se nejprve zbavit pokrytectví a dvojího metru.
    Pokud odsoudíme Rusko za invazi na Ukrajinu, musíme zároveň odsoudit Turecko za invazi na samosprávné území Rojavy na severu Sýrie a za jeho spolupráci s ozbrojenci Islámského státu; musíme odsoudit Izrael za okupaci palestinských území a politiku apartheidu; musíme odsoudit Čínu za pronásledování ujgurského lidu atd.
    Je třeba připomenout, že také NATO v čele s USA se opakovaně v různých částech světa chovalo útočně a imperiálním způsobem s cílem prosadit svůj model globalizovaného kapitalismu, a to i pod lživými záminkami (jak jsme toho byli svědky třeba před útokem na Irák).
    Je třeba brát Ukrajinu bez jakýchkoliv idealizací, ačkoli se nyní nachází v roli oběti. Je třeba přiznat nemalou účast neonacistů v řadách bojových jednotek na ukrajinské straně. Zároveň je třeba přiznat vliv tamních oligarchů na politické a ekonomické poměry v zemi.
    Pokud jde světovým lídrům skutečně o světovou bezpečnost, pak by se paralelně měli zasadit o urychlené ukončení fosilního průmyslu nebo o prolomení patentů na vakcíny proti covidu-19.
    Bez těchto kroků nemohou být brána jejich prohlášení vážně a Putin a jeho mediální mašinerie budou Západ vždy velmi snadno usvědčovat z pokrytectví a dvojí morálky.

    Nutné kroky

    Žádoucí změnu nemůže přinést válka, ale pouze sociální revoluce a vznik antiautoritářského hnutí se silou zabránit vojenské agresi. Konstatujeme, že takové silné hnutí v prostoru východní Evropy nyní neexistuje. Je ale nutné pomoci ho budovat a stát se jeho internacionální součástí. Jde ale přece jen takříkajíc o běh na delší trať.
    Aktuálně je nutné tlačit na stávající držitele moci západních zemí s konkrétními požadavky.
    Je nutné přijetí uprchlíků z Ukrajiny, kteří stojí tváří v tvář vojenské invazi.
    Je nutné přijetí uprchlíků z Ruska, kteří čelí represi ze strany Putinova režimu.
    Je zřejmé, že evropské ekonomické elity uvítají přísun levné pracovní síly a ještě ze sebe budou dělat filantropy. Požadujeme, aby bylo zajištěno, že se z lidí, kteří nedobrovolně opustili své domovy, nestanou levné lidské zdroje generující zisky pro úzkou skupinu vlastníků a investorů.
    Požadujeme zajistit spravedlivě azyl pro všechny ty, kteří prchají před válečnými konflikty, a to bez ohledu na zemi jejich původu.
    Požadujeme zajištění podpory ruským politickým vězňům, queer osobám trestaným jen za to, kým jsou, i dalším obyvatelům Ruska trpícím pod Putinovou vládou, jakož i obětem imperiální rozpínavosti kdekoli po světě – včetně Ukrajiny.
    Je nutné zbavit se fosilní ekonomiky a závislosti na zdrojích, jako je zemní plyn. V případě, že by situace znamenala další navyšování cen energií, požadujeme okamžitou pomoc postiženým, a to i navzdory „požadavkům trhů“, kterým se politici obvykle klaní až k zemi.
    Požadujeme zveřejnění finančních toků od lidí, bank a dalších institucí do západních politických stran a médií prosazujících ruský narativ a jejich zabavení. Dále požadujeme zveřejnění rozsahu vlivu Putinova režimu mezi západními politiky a ekonomickými elitami bez ohledu na to, že nyní rétoricky obrátili a odsuzují invazi na Ukrajinu.
    Je třeba tlačit na kroky, které uspíší odražení Putinovy invaze a minimalizují ztráty na životech a válečné utrpení.

    Úkoly antiautoritářského hnutí

    Vyjadřovat aktivně svůj postoj proti invazi a být přitom (na rozdíl od politiků) konzistentní v globálním měřítku.
    Podporovat antiautoritáře a antiautoritářky na Ukrajině i v Rusku, naslouchat jim, informovat o jejich postojích a osudech, dávat jim permanentně najevo svou solidaritu.
    Budovat internacionální struktury schopné účinné vzájemné pomoci.
    Zajišťovat přímou pomoc uprchlíkům. Zpočátku alespoň těm z vlastních řad, následně i dalším, aby se nestali oběťmi dehumanizované azylové politiky a ekonomických vykořisťovatelů.

    Kapitalistický mír je jistě lepší než kapitalistická válka, není ale naším cílem. Tím je odstranit kapitalismus, odstranit hranice, zrušit třídy – tedy docílit svobodné, samosprávné a sociálně spravedlivé společnosti v globálním měřítku, a to se vší rozmanitostí, kterou může politická i ekonomická svoboda a individuální i kolektivní emancipace nabídnout.

    Anarchistická federace
    25. února 2022

    Po zveřejnění tohoto stanoviska se na twitteru rozjela diskuse, z níž stojí za řeč např. toto:
    Ukrajina NENÍ členský stát NATO a NATO v konfliktu oficiálně zapojené není. Občas se to v „diskuzi“ ztrácí a „podporovatelem NATO“ se člověk může stát i jen podporou samotných obyvatel, kteří se bojují proti ruské agresi.
    A pro jistotu ještě tohle:
    AF není mluvčí českého anarchistického hnutí a jde jen a pouze o naše názory. Pokud mají jiní anarchisté a anarchistky na situaci jiný názor, je nám to srdečně fuk.

    S většinou napsaného souhlasím a klidně bych se pod to podepsal. Se vstupem ČR do NATO jsem nikdy nesouhlasil a nesouhlasím, stejně jako jsem nesouhlasil s bombardováním Srbska (1999), invazemi do Iráku (2003) a Libye (2011) a dalšímin akcemi tohoto druhu. PŘESTO zároveň považuji územní nároky putinského režimu na postsovětský prostor odůvodněné „potřebou“ zabránit údajné hrozbě ze strany NATO a prosazované formou ozbrojené agrese za nepřijatelné. Západ není nebezpečný pro Rusy a Rusko, západ je nebezpečný pro putinský režim a pro cara osobně.

    V souladu s anarchistickými postoji je pravděpodobně i toto moje přesvědčení: I ten nejhnusnější režim s nálepkou demokracie – třeba i ten ukrajinský po Majdanu – je přijatelnější než diktatura putinského typu.

    Ergo: Je suis probablement un anarchiste. A je mi vcelku jedno, co si o tom kdo myslí.

    1. Já bych se pod to podepsal.
      Snad i zodpovědněji, než se ještě před pár dny podepisovala naše alternativní hrdinská vidlácká sotňa, co psala zdravice a omluvy Putinovi a pak se dojemně a aktivně loučila ještě dřív, než byla z normální společnosti vyloučena poskytovateli jejich virtuálních žump.

      1. Proč? Anarchistické postoje jsou v tomto ohledu dlouhodobě konsistentní. A jak napsal svého času Jan Keller v předmluvě k této
        https://www.kosmas.cz/knihy/127035/anarchismus/
        učebnici dějin anarchismu, přijde čas, kdy se ještě rádi budeme učit od anarchistů, jak zachránit ty zbytky civilizace, až se to všechno posere. Svépomoc a organizace zdola jsou činnosti, v nichž jsou anarchistické kolektivy daleko nejlepší.

    1. „Ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov radikálně změnil rétoriku a prohlásil, že se zřejmě někdo pokusil Rusko do zbytečného konfliktu na Ukrajině zatáhnout.“

      Zřejmě marťani.
      Teď si zřejmě Sergej bude muset přečíst zbytky naší alternativní scény, aby našel ztracenou nit a tu „zbytečnost“ nějak zdůvodnil.
      To bude překvapení:-)

      1. Ale bez ironie, aspoň že tak!
        Něco se asi v Kremlu konečně děje.

    1. Njn, jenže ruská moc teď neterorizuje jen Ukrajince, ale i děvočky v Jekatěrinburgu a kdekoliv jinde v Rusku.
      Ale to je možná právě to, co by je konečně mohlo probrat.

      1. Děvuški i bábuški

  5. Z dikuse na BL:
    „marná snaha, určitý typ posluchačů to není schopen uchopit a pochopit. zaklínají sesložitostí, proto jim unikají základní jednoduché pravdy.milionkrát se mohou přesvědčit, že Rusku aputinovi zvlášť o žádné NATO nikdy nešlo a nejde, že Rusku o bezpečnost nejde, z UkrajinyRusku nikdy nebezpečí nehrozilo a hrozit nebude. jediné co hrozí a čeho se děsí je pravidelné nástupnictví a nikoli carský princip nepřetržité vlády jednoho Putina, volby, právní stát, demokratické instituce… to je čeho se Rusko k smrti bojí.“

    Opravit pravopis a do kamene tesat!

    1. Toho se k smrti nebojí Rusko, ale lidé držící pohromadě putinský systém a především car osobně.

    2. Boris Cvek, stručně a jasně:
      Když vidím, jak různí lidé chápou ruskou invazi na Ukrajinu jako pouhou potřebu Ruska zajistit, aby Ukrajina nebyla v NATO, docela mne to děsí. V prvé řadě Putin argumentuje tím, že na Ukrajině vládnou nacisté a že musí změnit tamní režim. Nepochybně mu jde o to, aby se z Ukrajiny stalo další Bělorusko, kde nebudou moci proběhnout svobodné volby.
      A je to naprosto logické: ve svobodných volbách by Ukrajinci volili jasně protirusky a chtěli by do NATO a EU. Nebo si to opravdu někdo představuje tak, že pokud by nyní ukrajinská reprezentace uzavřela s Ruskem smlouvu o neutralitě, že by to Ukrajinci jako voliči mohli respektovat, že by nepovažovali své politiky za zrádce? To, co vidíme, je fascinující jednota Ukrajiny, kterou asi málokdo čekal.
      Putinova agrese Ukrajinu spojila.Postřílejte někomu rodinu, dejte mu nůž pod krk a pak s ním uzavřete smlouvu o tom, že bude neutrální.
      Jak dlouho asi bude tu smlouvu dodržovat? Dokud bude zotročen. Zajímalo by mne, zda se někdo z těch, kdo chápou ukrajinskou válku jako otázku geopolitické racionality, vůbec snaží vžít do reálné situace Ukrajinců i Putina.
      Putin nemůže přistoupit na to, aby Ukrajina byla svobodná, nejde o mu o nějaké NATO, to je jenom záminka.
      Kdyby mu šlo především o NATO a nikoli o změnu režimu a zotročení té země, nebyl by tu žádný důvod pro dobývání Kyjeva a invazi napříč ukrajinským územím, mohl by stupňovat svůj tlak mnoha jinými prostředky. Jeho cílem je ale nastolit nový režim.

      Jak prosté a jak nepochopytelně neprotlačitelné do kremelskou propagandou vymytých mozků některých našich gaučových geopolitiků, co se roky společně poplácavali po zádech, jací jsou geniové
      Teď čumí s otevřenou hubou na svého šíleného ruského gurua a některým ty slinty o Západem obklíčeném a ohroženém Rusku kapou na grindák pořád.

      1. A za mne, kdyby teď byla Ukrajina v NATO, nebo si aspoň ponechala jaderné zbraně, k současnému banditismu Ruska by tam vůbec nedošlo.
        Takový frajer Vovka zase není, on tedy vůbec není frajer, jen zbabělec a na silného soupeře si netroufne.
        Ale uznávám, že ta ukr. absence členství v EU a NATO je hlavně vina jich samotných.

        1. O takových se lidé dohadují, co to hulí za matroš.

          1. Myslíš Vladimira Vladimiroviče, že ori?
            „Putin trvá na kapitulaci Ukrajiny, řekl Macron po telefonátu se šéfem Kremlu“
            Toš další kolo „mírového jednání“ na ruský způsob.
            Netuším z čeho je Vovka v tom rauši a tak moc mimo realitu.
            Nechceš ho pozvat na stakan?
            Já bych hádal, že vy dva byste se dohodnout mohli. ;-)

  6. Vynikající ghetto tréé musketérs. Jestlipak grhétto ví, co si anarchosyndikát myslí o milovaném covidu? Chybí tu nějaký čtvrtý element. Dědská kurvička Gréta. V tom případě by to bylo úplné.

    Do české krajiny vstoupila obří grupa, která cosi pochopila, ale ještě více toho nepochopila.

    Je zmatena, cítí se zrazena.
    Staré dávno neplatí,
    nové není … a už se nikdy nevrátí
    Povětřím letí nadějný chomout …

    jak to bude dále?
    ptá se filosof,
    když civilizace má už zase na mále

    Jen kdosi vyrývá výrazný epitaf!

    Atmosféra je nedýchatelná,
    říká to neúprosný graf.
    Chtěli jste všechno!
    nebude ani
    co by za nehet vlezlo!!

    Váš Vyklouz TYRANosaurus.

  7. Další perla:
    „Tato válka má opravdu jediné řešení: dopřát Rusku nárazníkové pásmo. Čím dřív se to stane, tím méně bude mrtvých.“

    (Zdroj: https://www.blisty.cz/art/107223-ruska-invaze-na-ukrajinu-je-kvalitativne-tyz-valecny-zlocin-jako-iracka-agrese-ptejme-se-ale-zda-ji-bylo-mozne-predejit-a-co-je-nyni-treba-udelat.html#comments)

    Skvěle. Geopolitika pur. Takže se vrátíme k Mezimoří, sanitárním kordónům, Curzonovým liniím, železným oponám a nedotknutelným sférám zájmů velmocí. Desítky miliónů obyvatel těchto nárazníkových pásem odsoudíme stát se oběťmi ozbrojených přímých i proxy konfliktů mezi velmocemi, aby ty konflikty mohly provozovat mimo svá území a aby jejich vrcholoví politici mohli svým občanům předvádět, jací jsou mírotvůrci a jaké mají svatozáře kolem tlam. A tohle hlásá nikoli politik nebo generál, ale člověk z ulice ze země, která byla přes 40 let potenciálním bojištěm jaderné války mezi velmocemi.

    Pokud jde o mezinárodní politiku, většina Čechů se po r. 1989 vůbec nic nenaučila.

    1. Ty jsi kdo? Klingon? Kolik čmrdlíků máš v akciích, obligacích? Jaké množství jsi vytěžil v rámci bitcoinové škváry? Takové pseudoinťošské bláboly nezajímají ani soudruha na vnitru. Toho, co má basedovu chorobu.
      Jak to jen nazvat? Liberální onanie vyčpělých soudruhů.

  8. „Vyzýváme k okamžitému zastavení bojů v ozbrojeném konfliktu a plně podporujeme jeho řešení prostřednictvím vyjednávání a diplomatických prostředků,” uvedlo vedení Lukoilu v prohlášení, z něhož cituje agentura AFP.“

    Za něco takového je dnes v Rusku 15 let natvrdo.
    Pokud to opravdu vyhlásilo vedení Lukoilu, tak asi strach nemělo.
    A pokud nemá někdo z poddaných strach z cara, je to jeho konec.
    Buď toho poddaného, nebo cara.
    Takže dobrá zpráva z Lukoilu , jakým směrem se to bude ubírat dál.

  9. Z Twitteru:
    Ruské “úspěchy”:
    – Ukrajina podala přihlášku do EU
    – přihlášky podají Moldavsko a Gruzie
    – Finsko a Švédsko s rozhodují, že podají přihlášku do NATO.

    Našlo by se toho i víc, ale na Putinovo a Duginovo nacistické Velké euroasijské Rusko to naštěstí moc nevypadá.
    Možná by Vova měl začít diktovat své sekretářce paměti a nějaké nezapomenutelné formulace.
    Třeba že si válku nikdy nepřál.
    Když to samé Traudl Jungeová v dubnu 45 ťukala z úst svého šéfa do psacího stroje v berlínském bunkru, prý už tomu moc nevěřila.
    To ale ještě neznala naší českou flusteneckou alternativu.

  10. Pro lepší pochopení carova myšlení a příčin toho, jak se věci dějí, sledujte na twitteru např. Kamila Galejeva.

  11. „Já vím, že to je zase na §, ale strašně mě irituje, jak se zaměňují pojmy okupace a invaze. Kdyby Rusové byli okupanti, znamenalo by to, že se invaze zdařila. Leč invaze se nedaří a jediné, co Rusové okupují, je silnice do Kyjeva a bláto v Donbasu.“

    Jak tu strašnou iritaci a svou nechápavost snášíte, Tribune?
    S paragrafy si nelamte hlavu.
    Když budete vyhrabávat z trosek domu své zavražděné bližní, možná pro vás výklad pojmů ztratí tu filozofickou pritažlivost a spolehnete se spíš na dojmy.
    Což taky není dobře, ale se svým strachem z § toho moc nevyřešíte.
    Osud silnice do Kyjeva s kolonou „okupačně-invazní “ ruské armády bude myslím pro další vývoj války docela podstatný.
    Zatím čekají.
    Zřejmě strategicky rozvažují, jestli budou invazní, nebo okupační silou.

  12. A na tu jaderku si Ukrajinci nejspíš taky střílejí sami.

    1. tak podle ostrova i terasy spíš ani nehořela, natož aby ji někdo ostřeloval. neb je tam ticho po pěšině. a to přitom vždycky zprávy z ukrajiny obratem dementují nebo alespoň zlehčují :-(

      1. Hořelo tam dokonce i podle oficiálních ruských zdrojů, i když „jenom“ nějaké vedlejší budova.

        Obavy u některých insiderů budí pravděpodobný nestandardní způsob odstavení dvou bloků, ke kterému došlo při tom útoku.

        1. Podle ruských zdrojů „vznikl požár“.
          Zřejmě nedopalek ukrajinských údržbářů.

          1. LMAO

      2. re Radka:
        Na naziOstrově nemají na takové marginality čas.
        Embéčko odjel na lyžovačku domů do švajcu, Janika peče pro osvoboditele pirožky a vaří pelmeně, vittta pro jistotu s lítostí spálil celou svou flustenckou sbírku výtisků MainKamfu a teď s Kamilem opravují jeho cenné veterány-tedy Zila, Gazika a Volhu-aby se hrdinně mohli připojit do kolon ruských zachvatčiků banderovské Ukrajiny.
        No a při tom všem všichni společně a svorně poslouchají Karla Kryla, který by přesně právě jim skopal prdele do špičata, kdyby mohl.

        1. také se divím, že nevytáhli spíše Nohavicu. ale Kryl je janino oblíbené téma. je asi opravdu přesvědčená stejně jako zbytek ostrova, že by si s nimi taky hrál na odbojáře a podporoval tu svini putina.

      3. tak koukám, že tenhle můj příspěvek je propírán až na ostrově. vzhledem k tomu, že již léta mám na ostrov zákaz, takže tam nemůžu reagovat, tak něco pro hloupého strejdu vitttu si dovolím zde.
        Že tady nedementujeme zprávy z Ukrajiny…diví se ta hloupá tetka…- když jsem si na ostrově četla onehdy vitttovo zamyšlení nad tím, že je divné, že někde spadne barák a nikde žádní mrtví…zpochybňování útoků na civily apod., očekávala jsem, že zatím největší z mnoha sviňáren taky nějak okomentuje. a ono nic. fakt mě to udivilo.
        Já znám i lidi, co tam volají…. ano, i já si denně telefonuji s osmdesátiletou paní a její dcerou, které znám 30 let, a které jsou přímo v kyjevě. pomoci jim nijak jinak nemůžu, než jim zavolat, povzbudit…na výbuchy a rachot v pozadí hovoru jsem si už zvykla, ovšem když mi občas ve videohovoru zaberou okolí, (třeba ostřelování nemocnice), nejde to jinak, než odsuzovat tuhle sprostou agresi ruska. takže asi tak strejdo (ode mě to oslovení pasuje víc, neb jste starší než já, vittto)

        1. „ode mě to oslovení pasuje víc, neb jste starší než já, vittto“

          Pokud vám Radko není míň než dvanáct třináct let, tak ten hitlerovčík s vypatlaným mozkem starší než vy není.
          Protože to je tak jeho maximální mentální věk a úroveň.
          Nějaká charakterová absentuje úplně a podle toho je potřeba jeho příspěvky na naziostrově janiky chápat.
          Já to beru jako skvělou sondu s přímým přenosem do nitra psychopatů a sociopatů.
          Množné číslo je správně, protože v tom ostrovním panoptiku je podobných figurek jako vitta víc.
          Zvláštní je, že narozdíl od toho primitiva se základním vzděláním jde někdy i o lidi s VŠ a se slušným rozhledem.
          Ale duševní choroba může prostě postihnout každého, ta si nevybírá.

        2. https://www.novinky.cz/valka-na-ukrajine/clanek/tragedie-vymytych-mozku-lide-v-rusku-neveri-vlastnim-detem-ze-je-na-ukrajine-ostreluji-40389318

          Ono je otázka, jak moc se můžeme divit Rusům, kteří jsou na kremelsko-goebbelsovské propagandě 24 hodin denně, že ji věří.

          Když ji věří a rozšiřují i naši čeští bezmozci a kremloboti, kteří mají volný přístup ke všem aktuálním informacím k současnému Putinovu terorismu na Ukrajině.
          I když…já si ani nemyslím, že ji věří.
          Oni nevěří ničemu, to už je jen takové slepé kopání v pudu sebezáchovy.
          Lhali roky a podívat se teď do vlastního zrcadla na pravdivý výsledek jejich letité víry, to by je zabilo.

          1. to chápu. dokážu i pochopit, že je někdo tak zvrácený, že „fandí“ tomu zmrdovi v ostřelování civilů, dětí, onkologické kliniky, ostřelování JE, lidé jsou různí a mají různé hodnoty. co ale nechápu, je to úporné popírání zřejmých faktů. řeči o tom, že kdyby chtěli, tak by ti lidi dávno utekli (psal tuším vittta). hodně lidí, jako v každé společnosti, je neschopno transportu v takových podmínkách (nemoc, imobilita, apod.) když někdo bydlí na břehu dněpru, mosty už nejsou, a každé vyjití z domu (do obchodu pro jídlo a pro léky třeba) znamená riziko, že budou zabiti, těžko říct, že zůstali dobrovolně. i kdyby měli auta a riskovali (viz vystřílená pětičlenná rodina co chtěla z války ujet), benzín není, a i kdyby měli teď plnou nádrž, až do bezpečí to nestačí. takže ne, opravdu tam ty ženy, děti a staří lidé nezůstávají dobrovolně.
            a včera přislíbené příměří, aby mohli lidé z Mariupolu oblast opustit? jestli příměří je neustálé ostřelování v oblasti „humanitárního“ koridoru, pak bych chtěla vidět ty statečné vittty, jak s dětmi a starými rodiči v této situaci opouští město.

          2. Humanitárni konvoj funguje tak, že dnes rusofašisti bombardovali i evakuační vlak z Irpině.
            Ukrajinských uprchlíků je za poslední dny už hodně přes milion, trochu zvlášťní, když tam žádná válka vlastně není.
            No ale vitta by samozřejmě nikam prchat nemusel.
            Leda vstříc okupantům nahlásit se aktivně do kolaborantské služby.

  13. Tak aspoň že tento Taras vstříc realitě nepadl.
    Ani do hloupých blábolů o Pinochetech za dveřmi….

  14. Ruská „speciální operace“ a zneškodnění banderovci

    „Starosta města řekl, že naposledy byl Černigov bombardován 23. až 26. srpna 1941 německými fašisty.“

      1. A nedělejme si iluze:
        „Dostávám spoustu zpráv, že Ukrajina je ve válce s Putinem, ne s ruskými občany.
        Přátelé, KAŽDÝ DEN posledních 8 let na všech hlavních ruských televizních kanálech mluví o válce a snili o tom, jak Rusové znovu vezmou Berlín nebo bombardují Washington. TO NENÍ VTIP! “

  15. „Ruský prezident Vladimir Putin v pátek v projevu k národu uvedl, že Ruská federace nemá špatné úmysly vůči sousedním státům.“

    Výborně, to se mi ulevilo.
    Zatím tedy asi vidíme jen ty dobré.

  16. Zelenskyj už přežil tři pokusy o atentát. Zdroj blízký Vagnerově žoldácké skupině, což je soukromá ruská paramilitární organizace, uvedl, že je „strašidelné“, jak dobře je Zelenského bezpečnostní tým informován a připraven bránit svého prezidenta. Další skupina pověřená atentátem se skládala z Čečenců. Jejich vůdce Ramzan Kadyrov je dobrým Putinovým přítelem. Akce prý překazila část ruské Federální služby bezpečnosti, tedy nástupkyně KGB, která s válkou nesouhlasí.

    Zdroj: https://twitter.com/KyivIndependent/status/1499675657923706880

    1. „Akce prý překazila část ruské Federální služby bezpečnosti, tedy nástupkyně KGB, která s válkou nesouhlasí.“

      Může být.
      Pokud nemá Putin FSB pod absolutní kontrolou-a to nemá -tak ho brzy sejmou.
      Tito lidé nemají rádi otevřenou válku, zvlášť s takovými výsledky a zmatkem, jaký teď zažívá ruská armáda.
      Chtějí klid na práci, víceméně virtuální.
      V klidu sbírat informace a udeřit jen na jistotu a zase se rychle stáhnout.
      A když na to přijde, klidně i s nepřítelem spolupracovat.

      1. Ještě v této souvislosti stojí za připomenutí to
        veřejné ponížení šéfa civilní rozvědky Naryškina.
        Co Putin předvedl v přímém přenosu těsně před invazí.
        Pokud se takto chová ke svým zpravodajcům, jsou jeho dny sečteny.

        1. „A když na to přijde, klidně i s nepřítelem spolupracovat.“

          To ale zdaleka neplatí je pro FSB.
          Ruská armáda s tou americkou ještě nedávno spolupracovala v Sýrii velmi úzce a velmi „efektivně“.

          1. Kamil Galejev v této souvislosti tvrdí, že Putinův background vytvořený v tajných službách vysvětluje jeho postoj k nasazení SpecNaz. Mj. tyto výsadkové jednotky nejsou určeny ke klasickému „kinetickému“ boji s pravidelnými armádami, ale k diverzní činnosti a k vyvolávání neklidu a strachu mezi civilním obyvatelstvem. Udeřit, zničit, zabít a rychle se stáhnout. Proto taky nejsou zvyklé překonávat tak tuhý odpor, na jaký na Ukrajině narazily, a v bojích tohoto typu selhávají. V historii SSSR a Ruska je Ukrajina jejich třetí hromadné nasazení. Předtím jich bylo v takovém měřítku použito jenom v Maďarsku 1956 a v ČSSR 1968.

  17. Z Twitteru (od Bělorusa)
    „Hlava mi nebere, co je vlastně ruským cílem po změně taktiky.
    Ničí se milionová města. Některé obce po palbě přestaly existovat. Zničena klíčová infrastruktura.
    A do toho všeho totální kolaps ruské ekonomiky, která by po obsazení Ukrajiny nebyla schopna cokoli obnovit.“

    O hlavě to už asi moc není.
    Když se 70.letý dědek podívá do rozkroku a snaží se dokázat, že tam kromě zbytnelé prostaty ještě něco je, bude asi lepší stopa pro vysvětlení současného dění.
    Celkem nedávno Vovkovi stačilo lovit medvědy, tygry, amfory ze dna moře…
    Když teď tak nezdravě v obličeji opuchl, dal se na lovy svých sousedů a hlavně svých chimér.
    To nemůže mít dlouhého trvání, ani dopadnout jakkoliv dobře.
    Jde jen o to, kdo to všechno zaplatí a jaký ten konečný účet vlastně bude.

  18. Utrpěl jsem další ztrátu iluzí, tentokrát zásluhou Yanise Varufakise:

    The only issue today should be to stop the war and to secure the withdrawal of Russian troops from Ukraine. The only way that could happen is a Washington-Moscow agreement that Russia withdraws in exchange for a commitment of Ukrainian neutrality. Anything else is war mongering.

    Můj překlad: Jedinou starostí dneška by mělo být zastavit válku a zajistit stažení ruských vojsk z Ukrajiny. Jediným způsobem, jak by se to mohlo odehrát, je smlouva mezi Washingtonem a Moskvou o stažení Ruska výměnou za závazek ukrajinské neutrality. Cokoliv jiného je válečné štvaní.

    Tak jo. Ukrajina si dovoluje usilovat o suverenitu a tím se dopouští válečného štvaní. A tenhle člověk měl ambice stát se obroditelem evropské radikální levice.

    Wailing.

    1. Proč motáte dohromady suverenitu s neutralitou? Copak neutralita popírá suverenitu? Ono to skoro vypadá, jako kdyby pro vás byla suverenita víc, než mír. To ti mrtví určitě strašně ocení, že umřeli, aby Ukrajina nebyla neutrální. Zdůrazňuji, že vojensky neutrální.

      1. Součástí suverenity snad je, aby se stát sám mohl rozhodnout, zda chce být neutrální, a nikoli aby mu to určil někdo zvenku. Znovu opakuji, že pro vstup do NATO bylo v r. 2020 53% Ukrajinců.

      2. Tak suverenní stát si snad může o své neutralitě rozhodnout sám.
        Pokud o tom rozhodují jiné státy, tak není suverenní.

        Ale lze to pojmout i jinak.
        Ukrajina může jako suverenní stát požadovat o vstup do NATO, ale rozhodovat o něm je už zcela v gesci NATO.
        A případné zamítnutí neznamená omezení ukrajinské suverenity.
        Tu teď vojensky porušila ruská Putinova sarančata.

        Akorát po x-té připomínám, že o Ukrajinu NATO nestojí už dlouhodobě a Rus to dobře ví.
        Takže každé takové jednání je jen další ruský tyátr.
        Nebo přesněji, balšoj těáter!

        1. Mě by na margo názoru, že se NATO rozšiřuje směrem k Rusku, zajímalo, jestli tu nadpoloviční podporu členství Ukrajincům někdo z NATO nacpal do hlav násilím…

          1. 70% podpora Rusů pro Putina je v tom případě co?

          2. To samé v bledě modrém. Ti, na které je používáno násilí, k těm 70% evidentně nepatří.

          3. To je otázka definice. Já tvrdím, že stát je organizovaná forma násilí vládnoucí třídy na třídách ovládaných. Ergo součástí toho násilí je i propaganda a ostatní formy indoktrinace.

            V této souvislosti lze pak moji úvodní otázku rozšířit i na Čechy. A jenom připomenu, že v 90. letech tlak na vstup ČR do NATO nebyl ze strany NATO.

  19. Ke konfliktu na Ukrajině se vyjádřily další organizace sdružené v evropské Internacionále anarchistických federací. Jejich stanoviska se přirozeně různí, což patří k tradici anarchistického hnutí, shodují se však na odsouzení agrese putinského režimu. Za zmínku stojí např. stanovisko britské Anarchistické federace, které připomíná tzv. Machnovščinu – rolnickou anarchistickou republiku, která vznikla na východě dnešní Ukrajiny v r. 1918 a v ozbrojeném boji proti bolševikům i bělogvardějcům se udržela až do srpna 1921, kdy byl její zakladatel Nestor Machno nucen emigrovat do Francie. Britští anarchisté podporují účast svých ukrajinských přátel v boji proti ruské agresi a vyzývají Rusy, aby se proti Putinovi vzbouřili. Invazi nepovažují za „ruskou“, nýbrž za „invazi Vladimira Putina“ a dodávají, že většina Rusů s ní nechce mít nic společného.

    Z prohlášení cituji: It is Putin’s disgraceful ambitions and sickening ideology that has brought this war upon us. It is he that stands responsible for the bloodshed unleashed upon the Ukrainian people. And it is the Ukrainian people, like their Russian siblings, that have risen up against the dictator. Even before Volodymyr Zelenskyy ordered the mobilization of Ukrainian citizens into the state military, the people were taking up arms and preparing themselves for the worst. The Ukrainian people know full well that this war does not stop at their own borders, but will continue on and on until we’re all dead. We should have learned nearly decades ago that appeasement does not work, you cannot put an end to a fascist’s ambitions by giving them what they want. The line must be drawn here, we must make a stand and declare that they shall not pass. Not now. Not ever.

  20. Čtěte Voxpot.
    https://www.voxpot.cz/na-ukrajine-hrozi-krvava-valka-s-rysy-druhe-svetove-tvrdi-bezpecnostni-expert/

    Facit:
    Jak doporučujete dívat se na zprávy?

    Držet si odstup. Je tu obrovský informační šum. Úplná záplava. Informace, které čerpám, prostě musí být poctivé. A je tady jeden moment, od kterého se odpichujme. Rusko se dopustilo zločinu vojenské agrese, porušilo Chartu OSN i Budapešťské memorandum, a to je neoddiskutovatelný fakt. Tady není prostor pro polemiku. Nutno také říct, že jsem ochoten bez problému připustit, že Putin je zlý, ale nedělejme z té ukrajinské strany všeobjímající dobro. Tak to není. Ukrajina se do celé řady problémů dostala sama svým přičiněním a skutky svých elit. Nesmírně fandím ukrajinské populaci, která se chce vymanit z ruského světa, ale nekoukejme na to jako na fotbal. Nicméně jasně víme, kdo je agresor a kdo je napadený. Víme, komu je potřeba pomoci. Přinejmenším v humanitární rovině. A ještě chci dodat, že agresorem je Ruská federace a putinský režim, nikoli ruský národ.

    1. Video z odkazu Jakuba Dědka v tom článku asi mluví za vše.
      Škoda, že ty ruské zfanatizované jednotky SS neudělaly Putinovy i oslavný průvod s pochodněmi.
      Jinak shoda s německými nacisty minulého století dokonalá.
      Imidží a zjevně i mentalitu.
      Stejně tak i teritoriální rozpínavosti, brutalitou…
      A podle toho s Ruskem musí Západ jednat.

    1. Analýzy Karla Dolejšího se ukazovaly v posledních týdnech jako velice přesné a asi má pravdu i v tomto:

      „Putin může buď ještě zhruba dva, nejdéle snad tři týdny válčit a pak čelit naprostému pádu rublu i ruské ekonomiky, pro jejíž záchranu už nepůjde udělat takřka nic, anebo musí válku zastavit dříve, než se jeho armáda zcela vyčerpá a než mu dojdou peníze.“

      Teď je tedy důležité, aby Ukrajina ještě dále vydržela a Západ ji v tom musí absolutně podpořit.
      Nechci se vyjadřovat k bezletové zóně, ale asi by to šlo i bez ní.
      Na Ukrajinu by teď měly proudit ze Západu vlaky obrněné techniky, munice, vrtulníky i stíhačky.
      A taky vojenští specialisté, schopni ty zbraně okamžitě ovládat.
      Říkejme jim orientačně třeba „dovolenkáři“.
      Tomu Putin rozumí a nemůže namítat, že by šlo snad o zapojení cizí armády do jeho teroristických akcí na Ukrajině.
      Každopádně pokud Ukrajina padne-a to se pořád může stát- má a hlavně bude mít Západ hodně velký problém.
      Možná úplně ten stejný, jako má Ukrajina s Ruskem teď.

      1. Bezletová zóna by přinesla nepřiměřené a pro většinu potenciálně zapojených zemí (zatím?) zřejmě nepřijatelné riziko použití – třeba i nechtěného – ZHN.

  21. Zajímavé texty přináší Deník N. Většina jich je sice za paywallem, ale tuto analýzu emeritního britského profesora válečných studií na prestižní King’s College (což je součást Londýnské university) Sira Lawrence Freedmana uvolnili, takže si ji můžete přečíst celou.
    https://denikn.cz/828578/profesor-valecnych-studii-popisuje-putinovy-plany-c-a-d/?ref=list
    Původní text v angličtině (a řada dalších autorových textů k věci) je na blogu, kde publikuje spolu se svým synem Samem, zde:
    https://samf.substack.com/p/russias-plan-c

      1. ale saule, vždyť vittta už dávno na ostrově napsal, že to je neověřené, takže se to nestalo. bohužel jsou z toho už i fotky na netu, kde je zřejmé, že je to v irpení, že tam leží mrtví – děti i dospělí, i video, jak ty maminy s děckama a babičkama ostřelují, a zase se ozvou dementi, kteří tvrdí, že je postříleli sami ukrajinci :-( to je jako když taras píše, že ty ostřelovaný školky, nemocnice a školy byla vlastně kasárna. jen nevím, co v nich teda dělaly děti.
        mě prostě děsí, že jana pláče nad utracenou kočičkou, a rusama zabitý nemluvňata, děti i dospělí ji nechávají klidnou.
        mimochodem, ty „moje“ holky z kyjeva mají(nebo spíš asi měly) v irpini chatu, vloni jsem tam strávila krásný večer i s místníma. fašisty si teda představuji jinak a dokonce se mnou mluvili rusky, neb ukrajinsky umím jen nashledanou.

        1. Nějaké bombardování civilistů nemůže Janiku a její společnost rozházet.
          To je nóbl salón.
          Tam právě zažívají hluboký umělecký zážitek z koncertu ruské umělkyně Anny Netrebko.
          A mezi potleskem ve vysoce intelektuální debatě vitta šeptem a rádoby nenápadně(už mu cvakají půlky) naznačuje, že ukrajinští uprchlíci si sem vlastně jen jezdí pro deky a kartáčky na zuby.
          Což mu Jana (U Tarase s nickem Sova) potvrzuje dalším odkazem z Facebooku.

          Inu, návštěvu neonacistického blogu Ostrov Janiky lze ze studijních důvodů vřele doporučit.
          Dokud tu ještě ten lidský odpad ve veřejném prostoru je k nalezení.
          Každopádně se mi doneslo, že někteří lidé už ho mají zazálohovaný, včetně těch skrytých článků „Donbas slaví“ a všech diskusí.
          Takže ta žumpa může v budoucnu sloužit jako odstrašující dokument doby i dalším generacím.
          Ona taky jen z toho důvodu ještě zůstává veřejně otevřená.

        2. Musím přiznat naivitu, s jakou jsem donedávna brala Tarase jako vzteklého starce, co si potřebuje zanadávat na mladou generaci, politické zmrdy i svět kapitálu, ale který má přes to všechno záblesky normálního vnímání reality. Ale teď mě přesvědčil, že jeho magorovitost zvítězila nad rozumem na sto procent. To, jak vnímá Ukrajinu a Putina, je úplný zmar zbytkové osobnosti, kdysi silné a výrazné, i když kontroverzní. To snad i ten nácek Vittta za ním pokulhává.

          1. tak to jsme na tom s vnímáním tarase stejně. já třeba chápu jeho pojetí „kdo za to může“, já to v tomto směru taky nevidím černobíle, ale to popírání a překreslování současné reality mě přesvědčilo o tom, že u něho pracuje již demence, nebo je tak vykolejený, že jedná přesně dle definice: Popíračství či denialismus je lidské chování, při kterém jednotlivci popírají realitu, aby se vyhnuli přijetí psychologicky nepříjemné pravdy.

    1. taky jeden přidám. kamarádka co je v kyjevě mi říkala vtip, který teď u nich „letí“. zatkne ukrajinec rusa a ten mu říká – proč nejste rádi, že jsme vás přišli osvobodit? vždyť vy se máte špatně, jste tak chudí, a já mám poslední iphone. a ukrajinec mu odpoví – máš pravdu, je to tvůj poslední iphone.
      vzhledem k tomu, že mi to říkala z krytu při náletu, si černější humor představit nedokážu.

  22. Putin si připravuje alibi pro použití jaderné zbraně:

    1. Zajímavé, že na twitteru se mi to nezobrazí, ale tady ano. Vlastník účtu (těžko říct, kterého) si prý nepřeje, abych viděl jeho tvíty.

  23. Vyloveno z internetu:

    Já si myslím, že žádný levičák, hodný toho označení, nemůže obdivovat Putina, už proto, že je oligarcha. Myslím, že levicovým (progresivním) postojem k celé této zoufalé situaci by mělo být, že bychom neměli mít ani oligarchy, ani jaderné zbraně. Vůbec, v žádné zemi, ani v Rusku, ani v USA, ani v EU. Protože teď vidíme, že i jedno z toho je hrozba, a kombinace je teprve vražedná. (A proto jde, v abstraktním smyslu, o selhání Západu, ten dal světu jak jaderné zbraně, tak oligarchy. My jsme vytvořili v Rusku brutální kapitalismus, který nakonec zplodil Putina. U nás stejný systém zplodil Babiše.)

    (Zdroj – diskuse pod tímto článkem v BL: https://www.blisty.cz/art/107276-putina-obdivovala-jak-krajni-pravice-tak-krajni-levice-ted-jsme-se-vsichni-obratili-proti-silovikum.html)

    Nakonec zjistíte, že levicový postoj ajťáka z generace Husákových dětí, který se živí v nadnárodní korporaci, se vposledku příliš neliší od levicových postojů některých nepříliš militantních anarchistů.

    1. A už se ozývají hlasy, že když ty jaderné zbraně máme, tak bychom je měli použít, protože je lepší nemít žádný svět než takový ve kterém je Putin. Tedy úplně takhle to ještě nikdo neřekl, ale už se to tomu hodně blíží. Další důkaz toho, že problémy nelze řešit tímtéž myšlením, které je vytvořilo. (A když, tak leda konečně, ale to těm „morálně lepším“ nikdy nedojde.)

      1. „Tedy úplně takhle to ještě nikdo neřekl, ale už se to tomu hodně blíží.“
        A kdo to tedy řekl, při jaké příležitosti a jak přesně?

        Každý teoretik politiky – koneckonců i války – vám řekne, že smysl jaderných zbraní je působit jako deterrent a že nejsou určeny k bojovému nasazení. Každého, kdo mluví jinak, je nutno od praktické politiky co nejdůkladněji izolovat. Tato nutnost je tím naléhavější, čím více se dotyčný ohání morálkou. Ty nejmorálnější hlasy v politice obvykle patří nejhorším pokrytcům, kteří se jimi snaží zakrýt své skutečné úmysly a/nebo už provedené lumpárny.

        1. Pokrytectví by mi přišlo jako ještě dobrá varianta. Víc mě děsí fanatici stižení mesianistickým komplexem a lidé přesvědčení o tom, že mohou vše, protože jednají morálně a v zájmu vyššího dobra.

          1. Připojuji se k žádosti, abyste vyzradil, kdo konkrétně naznačuje, že zničení světa atomovkami je lepší varianta než svět s Putinem.

  24. Proč si vlastně myslíte, že ty invazní symboly jsou „Z“? Sice to tak vypadá, ale ruština používá azbuku a v ní vypadá zet úplně jinak. Tribun tweet

    Ruské ministerstvo obrany vydalo prohlášení, že „Z“ znamená vítězství.
    https://www.sport.cz/clanek/ostatni-nechutne-gesto-rusky-gymnasta-podporil-symbolem-valku-na-ukrajine-dostane-trest-3193384
    Takže tak.
    Tak jen ať si s tím Z ruští sportovci na triku vítězí, ale jen sami mezi sebou v Rusku.
    A ruská zetková armáda bude mít zřejmě věnců taky dost.
    Akorát ne těch vítězných , jen těch na hrobech svých padlých.
    Pokud vůbec bude schopna jejich ostatky repatriovat, protože na Ukrajině se za ty masakry civilistů asi pomníků nedočká.

    Jestli nakonec alternativní výklad toho symbolu jako Zachvatčik, Zmrd….nebude přesnější, než stanoviska ruského ministerstva genocidy.
    A milý ruský gymnasta měl na tom vítězném stupínku dostat přes držku tak, že by v přemetech překonal všechny dosavadní rekordy své disciplíny.

    1. na vítězném??? pokud vím, tak byl na tom nejnižším, kdežto ukrajinec na nejvyšším:-) když mu to chtěl „nandat“, měl se snažit v disciplíně, zbabělec, zmrd, či co tím Z chtěl vlastně říct.

      1. No ano.
        Ale i kdyby se prsil na tom zlatém vítězném, byl by s tím Z pořád na stupínku hanby.
        Je to ještě mladej kluk a má spoustu času, třeba mu to ještě dojde.
        To se o jiných starších bohužel asi moc říct nedá.

  25. Polská radikální levice (včetně některých představitelů parlamentní strany Razem) to vyprala z jedné vody načisto. Nit nezůstala suchá na takových levicových ikonách, jako jsou Naomi Klein, Noam Chomsky nebo Yannis Varoufakis, kteří podle jejího názoru stále zastávají proruské postoje..

    Viz tento článek:
    https://truestory.pl/wojna-na-ukrainie-mysliciele-lewicy-bankrutuja-intelektualnie/

    A tady:
    https://www.blisty.cz/art/107293-prestante-s-neustalym-svalovanim-viny-na-zapad.html

    Domnívám se, že vůči Naomi Kleinové to je s ohledem na její dosavadní činnost – a i na její vlastní opakovaně explicitně vyjadřované postoje vůči ukrajinské válce – dost kruté, protože jí v podstatě nadávají kvůli jednomu článku jisté US aktivistky, který Naomi pustila na svůj twitter a který v době eskalované ruské agrese volá po diplomatických jednáních. Nicméně podtón chápu: V některých západních levicových intelektuálních kruzích se stále udržuje povýšený postoj vůči východoevropským aktivistům, kteří jsou považováni za něco méněcenného.

    Vůbec se pak nelze divit vzkazům podobným tomu, který na Západ poslala strana Razem a jehož kultivované formulace lze shrnout stručně a jednoduše: Běžte už do prdele.

  26. Téměř prorocký fejeton Ivy Pekárkové odvysílaný na ČRo+ 27. dubna 2021:
    https://plus.rozhlas.cz/iva-pekarkova-rusove-a-rusaci-8477649

    Facit:
    „Podle mých zkušeností většina Rusů nejsou rusáci. Většina Rusů má z rusáků strach. Mnozí Rusové před rusáky utekli do ciziny. Dodnes si pamatuju, jak mě zabolelo srdce pokaždé, když mi nějaký neobeznámený človíček v Americe začal nadávat do komunistů – pocházela jsem přece z komunistické země. Přitom jsem emigrovala právě proto, že jsem s komunisty nechtěla nic mít. Vyčítat Rusům zvěrstva, kterých se dopouštějí rusáci, je, myslím, něco podobného.“

    1. Něco podobného napsala na twitter Apolena Rychlíková. Její kamenování na síti je naštěstí virtuální, jinak by už byla po smrti…

      1. A k tomu ještě tohle:
        https://www.voxpot.cz/dopis-z-moskvy-odsud-to-nemuzeme-zastavit/

        Facit:
        Už nevím, co říkat lidem mimo Rusko, kteří tvrdí, že neprotestujeme dostatečně. Vůbec netuší, o čem mluví. Nevím, jak jim to vysvětlit, tak radši mlčím. Špatná zpráva je, že pokud si někdo myslí, že to odsud můžeme zastavit, tak nemůžeme.

        Situace nemá rozumné řešení a všechny volby, které se TPTB nabízejí, připomínají tu Sophiinu… A co teprve jestli TPTB jsou ve skutečnosti TIIC.

        (Aha, to chce vysvětlení, každý nezná nerdovské zkratky: TPTB = The Powers That Be, TIIC = The Idiots In Charge. Překládat doufám netřeba.)

      2. K té šikaně českých Rusů-která je bohužel zjevná-by se měl už asi konečně vyjádřit některý z našich ústavních činitelů (jen proboha ne MZ) a jasně a důrazně to zatrhnout.
        Zrovna oni nejsou žádná Putinova pátá kolona, spíš naopak
        Tou kolonou jsou tu naopak a už dlouho „pravověrní češi“

        1. (jen proboha ne MZ)
          Tak právě jsem v přímém přenosu vyslechnul, že MZ je připraven Zelenského vyznamenat.
          To jsou věci, bez toho by se Ukrajina už dávno zhroutila.
          Miloš po těch trpkých devíti letech zklamání, kdy se mýlil v Putinovi-díky jehož lidem je na Hradě a kterým to verně vracel- konečně prohlédl.
          Jak vidno, na prozření nikdy není pozdě.

          1. Prý Zelenskyj projevil odvahu.
            Proto ho náš Putinův Miloš vyznamená.
            Je to ještě realita, nebo nějaké další rusko-české dada?

          2. A Miloš má první ohlasy:

            „8. května roztrháš své poslední udání na gestapo a navlékneš si pásku RG“
            nebo zde, hezky olajkováno

          3. Nu, a tohle je asi nejvýstižnějsi reakce:
            „Existuje větší zbabělost než se ze strachu před veřejným hněvem schovávat za hrdinství národa vražděného těmi, kterým sami sloužíte? Objevíme někdy morální dno Miloše Zemana? Myslím, že neexistuje“

            To už ale víme dlouho a těch posledních pár měsíců ještě klidně vydržíme.
            Ten pohled na krtka, co se snaží prohrabat ke svému dnu až do středu zeměkoule.

          4. Slovanská epopej konečně kompletní!
            Dokonalé :-D

  27. Z twitteru:
    „Sověti zablokovali Facebook i Twitter a já nikde nevidím skákat Tomia do stropu, že je to nepřípustná cenzura. Co to?“

    No, kdyby jenom Pitomia.
    Takových rozhořčených skokanů, co si už pár dnů u nás rozbíjejí lebky o strop kvůli „cenzuře názorů“ znám víc.
    Stačilo jim zavřít Sputnik , Aeronet a podobné sračky a bác, najednou z každého vola právník a demokrat, volající po svobodě projevu a názoru.
    V jejich případě potřeby svobodně lhát, protože lež je lež a ne názor.
    No ale zpět k meritu toho tweetu.
    V tomto případě totální (a totalitní) ruské cenzury je najednou u těch čecháčkovských uřvanců ticho tichoučko…jako pěny.
    A to je řeč jen o cenzuře ruských sociálních sítí.
    Schválený zákon o patnáctiletých trestech za pravdu o válce, to už je silnější kafe.
    A tady taky ani neceknou, naši rozhořčení flustenečtí svodomilci.
    Jen už z okna nedočkavě vyhlíží ty ruské tanky, co je vysvobodí z útlaku zdegenerovaného a prohnilého Západu.

  28. Vyloveno z internetu:
    Lidská blbost je jako Sovětský svaz – nezná hranic.
    :-D

    1. dva postřehy z diskuzí:

      vést z Kyjeva humanitární koridor do běloruska je jako nabídnout znásilněné, že může u násilníka bydlet, aby se vyhnula znásilnění.

      k výzvě k ukončení bojů:
      Rusko přestane střílet, nebude válka.
      Ukrajina přestane střílet, nebude Ukrajina.

    1. Teď se v určitých kruzích mohutně diskutuje, jestli je ten text věrohodný. Christo Grozev z Bellingcatu ho nechal posoudit lidmi z prostředí tajných služeb včetně ruských a domnívá se, že je. Nicméně každý takový únik je nutno posuzovat s kritickým odstupem. Úniky tohoto typu jsou většinou řízené a na veřejnost se málokdy dostane jejich skutečný účel.

      Rozhovor s Christo Grozevem o investigativní práci novinářů v ukrajinské válce a rostoucím významu datové žurnaslistiky:
      https://gijn.org/2022/03/03/bellingcats-christo-grozev-on-investigating-the-russian-incursion-in-ukraine-gijn/
      Mj. se v něm uvádí, že zprávy o tendenci ruského režimu k diktatuře severokorejského typu a o připravované válce Bellingcat dostával od svých zdrojů už v průběhu loňského roku, jenže kvůli zajištění bezpečnosti zdrojů je nebylo možné zveřejnit. Dnes vidí hlavní smysl práce své organizace v dokumentování válečných zločinů. Mj. nesouhlasí se zablokováním ruských vládních médií jako je Sputnik nebo RT. Jediným výsledkem je/bude reciproční zákaz práce evropských médií typu BBC nebo Deutsche Welle v Rusku. (DW už byla v Rusku zakázána.)

      BTW, v Rusku teď nefungují Facebook ani Twitter, takže Rusové používají svou domácí síť V kontakte (VK). Christo odhaduje, že až polovina postů v síti VK pochází z prostředí ruské vnitřní kontrarozvědky FSB.

      1. Ony se vůbec množí zprávy naznačující, že FSB se tahle válka vůbec nelíbí. Údajně všemocné FSB, které s tím ovšem nic nedokáže udělat. Nebo ve skutečnosti nechce?

        1. Metodou práce tajných služeb je dezinformace a mystifikace. Nakonec je většinou skoro všechno jinak, než jak to vypadalo zvenku.

  29. Z twitteru budoucího presidentského kandidáta:
    Skutečně prodáme hodnoty a principy za pohodlí?
    (Zdroj: https://twitter.com/general_pavel/status/1500884196264456202)
    Stop, blikající červená kontrolka, poplašná houkačka. Rychle pryč od něj. Výroky tohoto druhu – o zásadách, hodnotách a morálce – jsou jasná a jednoznačná kontraindikce volitelnosti každého, kdo má ambice být zvolen do jakékoli politické funkce. Zvlášť když ty „hodnoty a principy“ nejsou nijak definovány.

    Politika je hra zájmů. Za 30 let existence ČR se zájmy zdejšího státu nikdo nepokusil ani naznačit a předložit k veřejné diskusi, natož nějak jasně definovat. 30 let marně čekám na to, až se tohoto státnického úkolu někdo chopí a půjde s ním do volební kampaně. Místo toho nám pretendenti moci imrvére předvádějí hitparádu promarněných příležitostí, které měli a nevyužili k tomu, aby tento úkol splnili. Jmenovaný je jen další z mnoha, kteří se zařadili do jejich davu. Díky, takovou hlavu státu nechci.

    Ostatně soudím, že úřad presidenta republiky je v tomto státě zcela zbytečný a jako takový měl už dávno býti zrušen.

  30. K věci:
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/audio-podcast-ptam-se-ja-umlceli-nas-valku-budu-ale-dal-nazyvat-valkou-rika-novinarka-echa-moskvy-192360

    Tatiana Felgengauer svůj kus práce odvedla a může mít v tomto ohledu čisté svědomí. Pro nás ostatní nebude na škodu znovu oprášit Karla Jasperse a Hannu Arendt.

    Hannah Arendt napsala například toto:
    Ideálním subjektem totalitní vlády není přesvědčený nacista nebo přesvědčený komunista, ale lidé, pro které rozdíl mezi skutečností a fikcí (tj. realita zkušenosti) a rozdíl mezi skutečným a falešným (tj. standardy myšlení) již neexistuje.

    Než vůdci mas uchvátí moc přizpůsobovat skutečnost jejich lžím, jejich propaganda se vyznačuje extrémním pohrdáním fakty jako takovými, protože podle jejich přesvědčení jsou fakta zcela závislá na moci toho, kdo je může falšovat.
    (Moje poznámka: Tohle napsala Hannah Arendt v roce 1951! Svět se za 70 let moc nezměnil, rozdíl je v technologiích falšování fakt a především v jejich dosahu.)

    Když jsou všichni vinni, není vinen nikdo; přiznání kolektivní viny je nejlepší ochranou před odhalením viníků a sama velikost zločinu je nejlepší omluvou pro nicnedělání.

    Revoluce nedělají revolucionáři! Revolucionáři jsou ti, kdo poznají, že moc leží na ulici a kdy ji mohou zvednout. Ozbrojené povstání samo o sobě k revoluci nikdy nevede.

    Moc a násilí jsou protiklady; tam, kde jedno vládne absolutně, druhé chybí. Násilí se objevuje, když je moc v ohrožení, ale ponecháno svému vlastnímu průběhu končí ztrátou moci.

    Hlavním důvodem, proč je válka stále s námi, je[…]prostý fakt, že se na politické scéně za tohoto nejvyššího soudce v mezinárodních záležitostech zatím neobjevila žádná náhrada.

    (Zdroj: https://citaty.net/autori/hannah-arendt/, kromě prvního citátu jsou překlady moje.)

      1. Samozřejmě, ale já jsem jenom opisoval, tak není potřeba ptát se mě…

    1. O kolektivní vině Rusů píše s odvoláním na Kanta a Jasperse Karel Dolejší:
      https://www.blisty.cz/art/107424-muzeme-hovorit-o-kolektivni-vine-rusu-za-vpad-na-ukrajinu.html

      Facit:
      Rusové například během pandemie masově odmítali očkování vakcínou Sputnik V, kterou jim jejich vláda horem dolem doporučovala, protože si sami aktivně zjistili, že proces certifikace neproběhl korektně a v zahraničí nastaly s touto látkou neřešitelné problémy.
      Rusové samozřejmě vědí, že jim jejich vláda neustále lže. Otázkou není, zda „nedokáží odhalit“ lživost vládní propagandy – otázkou je, proč to někdy (když jde o ně osobně a bojí se možného poškození vlastního zdraví) zohledňují, zatímco jindy (když se jich to zdánlivě osobně netýká) jim notoricky známá lživost úřadů nevadí.
      Představa, že v Rusku máme co do činění s (kantovsky) nedospělou populací, která se nenaučila řádně používat své kognitivní kapacity, nemůže být přesná, pokud víme, že není-li na pořadu dne zrovna imperiální válka, poddaní své pány dokážou prohlédnout.

  31. Tohle:
    https://insmart.cz/ruska-spionazni-lod-jantar-internet/
    https://casopisargument.cz/?p=41187

    Když se to ví už x let, jak to, že Evropa za ty roky neudělala nic pro posílení odolnosti internetu na své straně a snížení jeho závislosti na podmořských kabelech? Proč je většina kritických uzlů umístěna v USA? Proč je drtivá většina dat fyzicky uložena v USA?

    Já jsem jako osoba víc než půl života strávil bez internetu a sice nerad, ale dokázal bych se do toho stavu vrátit. Nicméně spousta kritické infrastruktury např. v bankovnictví, obchodě, telekomunikacích a dopravě je na podmořských kabelech životně závislá. Satelitní spojení ji (zatím?) nenahradí.

    Tož tak, a fčil fšeci mudrujte…

    1. Jsem to v rychlosti napsal dost blbě, takže znovu a lépe:

      “ Proč je většina kritických uzlů umístěna v USA?“

      Měl jsem na mysli DNS kořenové servery, kterých je 13 (a mají cca 1500 fyzických instancí po celém světě, ale ani jednu v Rusku) a které spravuje 12 organizací se sídlem v USA. Jestliže Rusko už v r. 2019 testovalo záměrné odpojení od světového internetu a dnem 11. března t.r. k němu chce přistoupit naostro, zřejmě mu jde o odstranění závislosti na těch 12 organizacích. Otázka je, jestli se skutečně jenom chce izolovat nebo jestli to bude provázeno i nějakou sabotážní činností na kabelech v mezinárodních vodách. Ta špionážní loď Jantar dokáže pomocí robotických ponorek operovat v hloubce až 6000 m.

Komentáře nejsou povoleny.