Jak jsem se mýlil v geopolitice

Nač chodit kolem horké kaše. Když jsem tu psal, proč Rusko nezaútočí na Ukrajinu, tak jsem se mýlil. Hodně a ošklivě mýlil. Asi to Rusové nečetli, nebo co, ale zaútočili. Přitom ty důvody, které jsem uváděl, jsou podle mě stále platné. Takže se Rusové chovají buď zcela iracionálně, nebo je za tím nějaká racionalita, kterou nedokážu pochopit. A snad ani nechci. Co může být racionálního na tom poštvat proti sobě celý svět? Co může být racionálního na tom udělat ze sebe před celým světem lháře? Jediné, čeho dosáhnou je, že naženou Američanům do náruče i ty, kteří do ní zatím nechtěli. Jenže teď už je to jedno. Pokud má být Rusko stejný šmejd, jako USA, to už si radši vyberu USA, tam mají alespoň Hollywood. Z mé strany už to není zklamání, ale vyložené nasrání. Nasrání, že zase budou trpět obyčejní lidé, zatímco panstvo si bude mastit kapsy. Nasrání a strach, protože tohle absurdní svinstvo může dopadnou hůř, než špatně, zejména pokud se do něj zapojí stejně agresivní pitomci z naší strany. A že už se ozývají a že je teď bude ještě těžší držet na uzdě. Možná, říkám možná, že kdyby USA tak snadno neprošla invaze do Iráku a do Afghánistánu, tak by teď Rusové třeba nebyli tak drzí, jenže pozdě bycha honit. Děje se, co se děje, dobrého v tom není nic a nezbývá, než doufat, že to skončí stejně rychle, jako to začalo, že se to nerozšíří, že Rusové dostanou rozum, že se zastaví, že se stáhnou… klidně i proto, že to ruské vedení neustojí doma. Tak nějak začínám být stále více přesvědčený o tom, že by Rusku opravdu prospěla změna režimu, protože všechno je lepší, než válka. Válka je vůl. Vždycky byla a vždycky bude.

3 142 komentářů: „Jak jsem se mýlil v geopolitice

  1. MRKNUL JSEM DO Nez. Gazety. Nebyli to nikdy kremelští nohsledi, ale teď to mají těžký, když chtějí vycházet.
    Je zajímavý pozorovat, jak se snaží aspoň o tu trochu povolené volnosti.

    https://www.ng.ru/cis/2022-06-01/5_8450_ukraine.html

    Украинский президент Владимир Зеленский заверил, что не собирается атаковать территорию России. Так он ответил на слова президента США о том, что Вашингтон поставит системы залпового огня Киеву, но не те, которые позволят Украине бить по территории РФ. Пресс-секретарь президента РФ Дмитрий Песков, комментируя слова Зеленского, сказал, что у Москвы нет кредита доверия к украинской стороне. Российские эксперты считают, что Киев способен применить западное дальнобойное вооружение для ударов по целям в РФ, в том числе в Крыму. Хотя они уверены, что это не поможет украинской стороне добиться перелома в военных действиях.

    1. Takhle by mohla vypadat neutrální zpráva kteréhokoli západního média nebo třeba „lepšího“ média středovýchodního nebo indického. (Mohu dosvědčit z vlastní zkušenosti, že řada indických papírových novin si drží slušný standard neovlivněný ideologicky a člověk se tam dočte věci, které jsou ve zdejší části Evropy ignorovány nebo podávány zaujatě. Samozřejmě mají i bulvár a infotainment, ale není těžké najít slušný tisk. Britský duch profesionální solidnosti tam ve zpravodajských médiích – podobně jako ve školství – stále přetrvává a cenzura ani autocenzura neexistuje.)

      Tady je například aktuální „tajmlajna“ ukrajinské války v nejprodávanějším anglicky psaném deníku na světě:
      https://timesofindia.indiatimes.com/world/europe/russia-ukraine-war-live-updates-june-2/liveblog/91950831.cms

    1. Vinokurov je vocas a zřejmě by si dobře rozuměl s jiným díkybohu-už-ne-evropským vocasem Borisem Johnsonem. (Imperiální mocnosti, i ty bývalé, si nepochybně dobře rozumějí.) Polsko jako obvykle přeceňuje svou skutečnou sílu i vliv; jestli je Duda opravdu veden myšlenkou obnovy polsko-litevské unie (nebo Rzeczpospolity, jak to v souladu s polskými zvyklostmi nazývá Vinokurov – on mu btw vidí do hlavy?), je to (mírně řečeno) naivní blbost, otázka je, nakolik Duda vyjadřuje postoje (i ty nepublikované) současné polské vlády a navíc ta vláda může za pár let vypadat úplně jinak. Pokud jde o Maďarsko, těžko říct; něco jiného je podrývat sousední státy verbální podporou etnických Maďarů, což maďarskou vládu nic nestojí, a něco jiného dostat na krk celý ekonomicky i sociálně průserový zakarpatský region, což by zvětšilo Maďarsko cca o 1/8 – dostatečně velký krajíc na udušení…

      Ze všech těch úvah leze jak šídlo z pytle snaha o vytvoření nového sanitárního kordónu, přičemž zájmy obyvatel států (stávajících i uvažovaných nově vzniklých), které by se měly stát jeho součástí, tyhle mudrující hlavy zajímají ze všeho nejméně. Že se Rusko snaží o rozbití Ukrajiny jako jednotného státu, to není nic nového. Naštěstí už se nepíše rok 1920. A jestli ten Vinokurov reprodukuje postoje Putina, tak to je pro současné vládní garnitury Polska i Maďarska něco jako polibek smrti.

  2. Podle Zelenského ztrácí UA na frontě až sto vojáků denně!
    Až 100 rozsekaných mladých kluků.
    3x tolik zraněných, někteří možná i bez péra.
    Peklo na zemi.

    „Až „dojdou“ Ukrajinci stane se z Ukrajiny mezinárodní kolbiště kde si žoldáci ze všech koutů světa budou poměřovat péra. Doufám že tomu tak bude jen v západní půlce a na té východní budou Rusové pěstovat pšenici.“

    No vida.
    Širé, východního disidenta Kamila, pšeničné lány, kde je klid a mír :-)

    1. Jestli je tohle ta česká švejkovská cesta, jak se vyhnout zodpovědnosti a pravdě, tak potěš pánbů.
      Tak jen doufám, že z Prahy jednou nebude pšeničné pole pro potěchu “ našich“ kolaborantů.

  3. Stručně a zajímavě shrnut problém případných teritoriárních změn.
    Je pořád možné, že Ukrajinci orky poženou až do jejich ruských zemljanek, ale taky je možné, že už na to nebudou mít sílu.
    Byla by případná změna hranic pro Ukrajince opravdu takovou tragédií?
    Tragickým se na hodně dlouho stalo jen Rusko.
    Ukrajina by i bez Donbasu vyšla z války jako vítěz a součást civilizivaného světa se všemi výhodami, co to obnáší.
    https://mobile.twitter.com/MichaelRomancov/status/1533021279602753536?cxt=HHwWgICyveiuscYqAAAA

    1. Závěr !!:
      „větší problém, který Scholz a Macron buď nejsou schopní vidět, nebo ho ignorují, Putinovi nelze věřit a proto s ním nelze dojednat dohodu. Jedinou smysluplnou cestou proto IMHO je podporovat Ukrajinu do té míry, až bude Rusko k dohodě donuceno. Pak je možné jednat i o území.“

  4. Mě teda trochu zaráží, že si Tribun nějak nevšiml, že to co Rusko předvádí je prachobyčejný irredentismus, což byl podle jeho historického předobrazu – Luisy Landové Štychové – hnus snad ještě větší než kapitalismus. Je nějak ideově zmatený, chlapec … i když, možná že ani tak ne – ona ta frigidní agitátorka po paktu Ribbentrop-Molotov také najednou Hitlera vzala na milost a začala snít o tom, že Stalin spolu s Hitlerem rozdrtí kapitalistický imperialistický západ. Je to s těmi nešťastnými revolucionáři složité.

  5. Asi jste slyšeli zvěsti (CNN) o tom, že Západ zkouší vyjednávat s Ruskem, ať už s plným vědomím Ukrajiny, nebo bez něj.

    Je to vývoj očekávatelný, taková je Realpolitik. Motivaci najdete mj. v tomto rozhlasovém výtahu ze světového tisku.

    https://plus.rozhlas.cz/rusko-udajne-zvazuje-druhy-utok-na-kyjev-8760013

    V prvním bodě se rozebírají údajné plány Kremlu na základě informací, které měly uniknout do protimoskevského serveru Meduza. Ruské vedení prý věří, že vyhraje 2. kolo, tj. současnou opotřebovací válku (war of attrition) a navíc počítá s tím, že energetické vydírání bude na podzim účinnější. A že jednota spojenců Ukrajiny se do té doby rozpadne.

    I tohle úvaha pochopitelná, a pokusy o vyjednávání tomu nejspíš mají čelit (dokud je před létem).

    [Je to ovšem důsledek asymetrické motivace. Připomeňme si podobnou situaci: Británie dala v březnu 39 záruky Polsku, ač věděla, že mu vojensky nedokáže pomoct – a taky mu nepomohla. (I když Poláci by bojovali i tak, věc byla spíš diplomatická šaráda na odstrašení Hitlera.) VB začala naplno bojovat, až když jí začalo opravdu téct do bot, tedy až po porážce Francie. Ironií osudu tak jejich první rozhodnou akcí, bylo potopení franc. loďstva v Mers el-Kébir…]

    Ve druhém bodě rozhlasového výběru uvažuje Leon Beršidský (známá a celkem věrohodná firma), nad situací v ruských elitách, a proč víc neodporují Putinovi.
    (Bokem z toho ale plyne, že jejich podpora je podmíněná, že Putin už „neřídí den a noc“.)

      1. Třeba tohle:

        Kdo chce sledovat skutečnou situaci, měl by (kromě jiných) sledovat Boháče a jeho domovské médium
        https://www.voxpot.cz/

        1. Teď tam musí být peklo.
          Ale v Severoněcku je to asi 50:50, zdaleka nepatří orkům, jak se chvástali, ale obě strany už asi melou z posledního.
          S tím rozdílem, že UA ještě v blízké době dostane těžké zbraně, zvlášť dalekonosné houfnice (co tam měly být už dávno)
          Orkové už nedostanou ani nové železo, ani nové maso-pokud vajgl v Rusku nemobilizuje.

          Stejně jsem spíš čekal, že Ukrajinci nebudou riskovat další Mariuopol a ze Severodněcka se stáhnou.
          Ta jejich urputnost je neuvěřitelná a je prostě součástí jejich strategie, která se jim vyplácí, i když ztráty musí mít obrovské.
          Morálně už nad těmi rašistickými tlupami dávno vyhráli.

          Jako vždy skvělý Dolejší:
          https://blisty.cz/art/108447-cujkov-v-severodonecku-aneb-kulminace-donbaskeho-tazeni-kremlu-na-obzoru.html

      2. Na to se dá říct snad jedině: Kdo chce kam, pomozme mu tam. Přísloví už bohužel neřeší, jak to zařídit, aby tam šel sám a netahal nás s sebou.

  6. Strategický cíl nejvyšší důležitosti:

    1. Líbánky… a já proč se v poslední době někteří ukrajinští představitelné vyjadřují na adresu Západu jako zhrzená panovačná dámička.

    1. Pokud se už nevrátí, udělají víc, než dost. Aktuálně se angažují úplně jiní oligarchové a to v takové kvalitě i kvantitě, že na angažmá těch domácích už příliš nesejde. Otázka je, jestli to dělají pro Ukrajinu, nebo pro sebe a Ukrajina je jen šikovná záminka?

      1. Ruská věrchuška je teď na na „Norimberk“, neboť 1) zahájila útočnou válku, ve které 2) byly spáchány její armádou válečné zločiny.To neomluvíte žádným whataboutismem.

        Nejjednodušší by bylo, kdybyste zůstal u vlastního komentáře ze 24. února.

        Co může být racionálního na tom poštvat proti sobě celý svět? Co může být racionálního na tom udělat ze sebe před celým světem lháře? Jediné, čeho dosáhnou je, že naženou Američanům do náruče i ty, kteří do ní zatím nechtěli.

        1. což už se stalo v případě Finska a Švédska. Obrovská hrozba, Ukrajina v NATO je důvod k válce a k transformaci Ruska opět do bídy SSSR díky světové izolaci jako Mordoru:-)

          Tak to gratuluji! Já jen nechápu, co je to za lidi ti Rusové. Přeci nemohou být takoví primitivové aby „milovali“ takovou vlast a takového vůdce a byli na oboje hrdí. V Německu, a pozor, tam se na rozdíl opravdu od Výmarské republiky měli DIAMETRÁLNĚ lépe než by si mohl odůvodnit kdejaký důchodce v Rusku srovná-li to s dobou Jelcina. Neměl na maso, ok jedl chleba, ale v Německu r. 1926 byl hlad umíralo se. Takže jestli Němec měl důvod i když chápal, že Židy poslat do koncentráku asi není správné, mohl si to odúvodnit tak, že lepší než mít hlad a stát na ulici frontu na chlebovou polévku, co dojde ještě před tím než na něj dojde řada, je obětovat svobodu a důstojnost pár set milionů Židů tím že je pošlu živořit do ghett (o vyhlazovacích koncentrácích ještě tehdy nikdo veřejně nemluvil)

          Nechápu, jestli je to nějaká mentální záležitost, být takový primitiv jako je Rus s tímto narativem (omni nás nechtějí, nemají nás rádi když jsme je COBY SPOJENCI HITLERA PLENILI STEJNĚ VŠECHNY POBALTSKÉ STÁTY, CO SE NECHTĚLI NECHAT PORUŠTIT A BOLŠEVIZOVAT) proto jsou všichni UKROVÉ dneska nacisté….To je fakt nějaká přirozeně vrozená mentální dysfunkce u Rusů anebo jen kulturně antropologická anomálie, Slime?

          Protože nic než primitivní způsob života tam 4 generace, kde se může uchávat ještě nějaká orální paměť, tam ti lidé nezažili a žijí vlastně v tom jednom a samém stále dokola – „Západ – vždyť nás maj za méněcenné, pohrdají námi“, říkají.

          A za co jiného je asi vyspělý demokratický svět má mít, když tady se smějí nad tím v nějaké Talk show pro obyčejné lidi, ne jako nějaký vtípek v bunkru pro pár přiopillých generálů, kteří ví že je to vtíp že na to nesmí nikdy dojít ( a ani nedojde). Ale tady TOTO VYPRÁVÍ jejich ideo-politické celebrity jim jejich LIDU!!!!

          „Rusové, nebojte – my pošleme na NEW YORK a Berlín raketu, co zabije v sekundě 20 milionů nevinných civilistů. Jen tak, protože se nám předtím smáli jací to jsme primitivové, tak proto to uděláme. Aby už nemohli námi dál pohrdat…“

          Tohle neříkal ani ten Hitler na shromážděních před katafalkem v Norimberku….

          „Vyhladíme Paříž, s jejich Moulin Rouge, Němci, poslouchejte, už se nepodíváte nikdy na svůdnou Pařížanku v podvazcích, jak vyhazuje nohy při kankánu. Nikdy. Skoncujeme s nimi!!

          „Nechali nás hladovět v 20.letech. Smáli se nám. Že jsme zvířata, když jsme použili yperit. Vyhladíme kolébku umění, bohémství a impresionismu. Tohle nejsou germánské hodnoty, Těmi je národ a naše rasa. Máme právo na životní prostor a dominanci. Naše hodnota co máme v krvi je disciplína. Sebeobětování se je zájmem národa. Ne prostopášnost v dekadentní buržoasní metropoli Francie. Odměnou blaženosti nám bude až vstup do Valhally“…“

          Tento alternativní projev žádného Goebbelse, jako je ten současný ruský televizní KGBák tehdy nezazněl takto explicitně.

          Proboha!!! Proč jsou si tyhle ideologie TAK PODOBNÉ??!!! To myslí ti bývalí agenti KGB a členové nejvyšších orgánů KSSS STEJNĚ jako ti dříve v Německu z NSDAP svého času? Fakt je mi z Rusů, co podporují tento narativ dost špatně, Slime.

          Že to Tribun přestal chápat, když se mu zhroutil sen o „mírumilovném“ Rusku s postkomunistickým mesianismem o povinnosti zbavit svět kapitalismu a západní demokracie poté co provedl „soudružskou“ sebekritiku statí „Jak jsem se mýlil v geopolitice“, tak to chápu, ideologie je košile, která se JEN TAK nesvléká, ale co myslí že tím dosáhne? Že lidé zase začnou chovat respekt k Rusku jako dříve k SSSR po květnovém „osvobození“? To jako fakt? Fakt chce být Tribun osvobozen TAK jako ti v Chersonu a Charkově?

          1. To není genetika, ale špatní politici (a vhodné podmínky). Němci se do toho zřítili během generace a pak se z toho zase za dvě dostali.
            Americké postavení ve světě rapidně zhoršili 2 republikánští prezidenti za posledních 20 let, a doma je to těžce štíplé.

            Rusové odjakživa oscilují mezi Evropou a čímsi dalším a teď je intenzivně oblbuje parta, která zemi rozkradla a bojí se, že se na to přijde. Ti dostali vítr hlavně po nepokojích ve městech v r. 2011 (Bolotnaja ploščaď) a od tí doby přitahují šrouby

            (Ostatně je tu zajímavý článek Snydera z Blistů)

          2. Asi máte pravdu, Slime. Fakt ale je, že tu demokratizaci jim museli až vnutit okupanté – byť s demokracií a deklarací lidských práv – mající největší zkušenosti – ale pořád to pro řadu Němců byli okupanti.

            Američané.

            Dobře, že jimi nebyli dlouho a tento svůj „leadership“ nad demokratickým řízením státu, jenž kvůli své údajné výlučnosti a tím pádem i takto výlučné potřebě – před svým národem ospravedlňoval – že jejich pravé štěstí nastane – až vyhladí několik národů v počtu stovek milionů obyvatel, předali okupační mocnosti rychle, už po 4 letech okupace.

            Štěstí, že to Adenauer vzal a vzal si k sobě lidi jako byli ordoliberálové Ludwig Erhard a hlavně prof. ženevské university – liberální ekonom Wilhelm Röpke.

  7. PROF. FREEDMAN VE FINANCIAL TIMES POD TITULEM

    Čas favorizuje Ukrajinu v jejím ponurém boji o národní přežití

    https://www.ft.com/content/f2f360e0-25f8-4060-83a3-775eb244d1d2

    ZÁVĚR:

    Vzhledem k tomu, že je nepravděpodobné, že válka bude pro Rusko snazší, nebylo by překvapivé, kdyby Moskva předložila návrhy, že nyní je vhodná doba pro příměří. Zelenskij ale nebude souhlasit s trvalou ruskou okupací 20 procent ukrajinské půdy. Putin možná doufá, že ruská nabídka rozbije koalici zemí podporujících Kyjev. Ale pokud není skutečně optimistický ohledně budoucích vojenských úspěchů, jeho vyčerpané a vyčerpané síly uvíznou v nepřátelské zemi, která nabývá na síle.

  8. Povážlivě přibývá lidí, kterým zjevně jako lepší nápad, než válka, přijde ještě větší válka. To zase bude za pár let divení, jak se to jen mohlo stát…
    Tribun tweet

    A někteří se začnou divit teprve tehdy, až ten „ruský svět“, se vším co to obnáší, dojde až přímo k nim.
    To už ale bude pozdě!

  9. Můj návrh na virál měsíce:
    Maturitní fotka. Charkov, červen 2022.

  10. Daily Mail je obvykle považován za bulvár, tak si to přeberte, jak umíte.
    https://www.dailymail.co.uk/news/article-10886725/Father-Russian-sailor-went-Moskva-claims-Kremlin-sank-flagship.html

    Facit: Na potopeném ruském křižníku Moskva bylo z 510 členů posádky zhruba 300 rekrutů. Dmitrij Škrebec, otec jednoho z těch, kteří tam zahynuli, tvrdí, že po zásahu křižníku důstojníci loď opustili, těžce zraněné vojáky nechali na lodi a tu pak nechali potopit, aby se nedalo zjistit, kolik lidí tam přišlo o život, protože by to bylo v rozporu se lživými ruskými tvrzeními a narušilo by to vládní propagandu. Škrebec svá obvinění zveřejnil i v ruských médiích a příslušníky tajných služeb mu bylo podle jeho slov doporučeno, aby se do toho nepletl.

  11. „Je to „nekonečná karavana smrti,“
    „Vyproštěná těla se odvážejí do márnice a ta, která nejsou mumifikovaná, rovnou na skládku, píše Andrjuščenko.“

    Ta mumifikovaná by si orkové mohli odvážet do Moskvy do Leninova mausolea a udělat tam z nich výstavu současné ruské kultury.
    https://www.novinky.cz/valka-na-ukrajine/clanek/pod-troskami-domu-bezne-nachazime-50-az-100-tel-rekl-poradce-starosty-mariupolu-40399515#dop_ab_variant=1&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=3&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

    1. V Rusku byly devadesátky opravdu krvavé.
      Nicméně to opět není vina Západu, tak si to tam zařídili sami, podobně jako tehdy my v soft verzi u nás.
      I kdyby tam Západ pumpoval biliony dolarů, dopadlo by to myslím stejně, jen oligarchové by zbohatli trochu dřív a trochu víc.
      Nic z toho článku nechci zpochybňovat, ale určitě nevysvětluje všechno.
      Třeba to, proč u nás mají podobné postoje starší lidé, kteří ten marast devadesátek přežili bez nějaké zásadní ekonomické úhony (psychické se nevyhnuli)
      Když třeba člověk mluví s důchodkyní, která se pochlubí novým porcelánovým chrupem za 120 tisíc, každoroční dovolenou u moře, téměř kazdodenni návštěvou kavárny…a potom plynule přejde k nostalgii nad tou krásnou dobou minulou a hrůzami současného systému, tak to ve mně budí trochu rozpaky.
      A to je opravdu reálný příklad.
      Stejně jako jsou reálné příklady opravdu pod hranicí bídy žijících důchodců.
      Ti ale existovali i v tom komunistickém ráji a taky jsem to viděl na vlastní oči.

      1. „A to je opravdu reálný příklad.“

        Což mi samozřejmě nikdo věřit nemusí.
        Ale stačí navštívit pár obskurních stránek, kde švýcarští lékaři z adrenalinu sjezdu černých sjezdovek v St. Moritz vyřvávají do virtuálních horských větrů své vlhké sny o stalinském CCCP, líní parazité vydávající se za živnostníky a vlastence sepisují své rasové norimberské zákony, údajní disidenti oslavují stalinistu Skálu…
        Kdyby ten materiál viděl Hašek, tak pošle svého Švejka do prdele:-)

      2. Upřesním: Povinná četba – podobně jako Hrabal-Kronďák – pro ty, kdo v ruském režimu vidí alternativu úpadkové západní civilizace. A ta cílová skupina zdaleka nejsou jen nostalgici vzpomínající na mladá léta prožitá v reálném socialismu a ignorující nebo přímo popírající stalinismus, gulagy a podobné „přínosy“ Ruska pro povznesení světa. I v Čechii existuje např. skupina mystiků opěvujících tradice ruské předfeudální společnosti – viz knihy jistého Megreho (Zvonící cedry Sibiře – překladatel je idiot, protože ani titul neuměl přeložit správně, ty „cedry“ jsou borovice sibiřské, Pinus sibirica) a koncept rodových osad, viz též tuto diplomku: https://is.muni.cz/th/rfcnq/Zvonici_cedry_Ruska.pdf. I tohle, i když se to zdá neuvěřitelné a dost lidí to navíc zblblo environmentalistickou terminologií, navazuje podobně jako současná putinská idelogie na eurasianismus a pravoslaví.

      3. Většina příslušníků mé generace si to reálně-socialistické mládí pochopitelně idealizuje. A ti, kdo si pomohli, mají strach, že o to zase přijdou… Základ většiny jejich současných majetků byl položen už za bývalého režimu, kdy oni nebo jejich předkové v malém mohli krást celkem beztrestně, velkozloději ještě neexistovali a hlavně měli jistotu, že když se jim v životě něco posere, stát se o ně postará. Dnes na ty skutečné velkozloděje ani náhodou nemají a oligarchové i stát si je kdykoli můžou namazat na chleba, tak bodejť by se nebáli. A trollí farmy i síťoví roboti ten jejich strach s pomocí dobře naprogramovaných algoritmů podporují a rozšiřují.

        1. Jj souhlas, jen k tomuto:
          „a hlavně měli jistotu, že když se jim v životě něco posere, stát se o ně postará.“
          Hlavně měli ten pocit.
          A stát to věděl.
          Když se někdo opravdu ocitnul mimo tuto hru nucené vděčnosti, byl na tom stejně jako dnes, spíš hůř.

          1. No dobře, ale o základní životní potřeby bylo postaráno i pro nepřátele režimu. Třeba i násilím (povinnost pracovat, trestní postihy za její nedodržování…), ale bylo.

          2. „No dobře, ale o základní životní potřeby bylo postaráno i pro nepřátele režimu“

            Tak to se nezlobte, ale to nebylo!
            A nemuselo jít ani o nepřátele režimu.
            Klidně stačili jen ti, za které je režim označil.
            Ani zdaleka neměli možnosti, jaké mají dnes třeba bezdomovci.

          3. „Ani zdaleka neměli možnosti, jaké mají dnes třeba bezdomovci.“
            Nebylo to to třeba tím, že na ulici tehdy nikdo nebydlel?

          4. Ad Hank a jeho “na ulici tehdy nikdo nebydlel”:

            Jasně že ne, protože každého takového zavřeli.

          5. No tak vždyť píšu, že se o ně postarali třeba i násilím. Ale lidi, kteří s bezdomovci skutečně pracují, svědčí o tom, že dobrovolně se na ulici nedostal nikdo.

          6. Jenže většina z nich na té ulici „dobrovolně“ zůstává.
            Tu dobrovolnost jsem dal do uvozovek, protože jsou na ulici kvůli svému alkoholismu.
            A já ho neudsuzuji, nikdo neví, jestli by v jejich případě nesáhl po flašce, ale alkoholik si sám nepomůže a nemůžou mu pomoci ani jiní.
            Takže tam je to začarovaný kruh.
            Když má někdo z nich sílu z něj vystoupit, tak co vím, jsou programy jak ho vrátit zpět a pryč z ulice.

          7. 2/3 těch lidí na ulici mají psychiatrické diagnózy. Těm opravdu nepomůže charita ani dobrovolnické hnutí.

            Jenom pro pořádek: Alkoholismus – stejně jako jakákoli jiná závislost – je taky diagnóza. Bez rodinného zázemí se z něj nevyhrabe skoro nikdo, zvlášť když dnes už není tak jednoduché někoho léčit nuceně. Lidi na ulici to zázemí pochopitelně postrádají. Sám sebe z bažiny za své vlastní vlasy vytáhl leda tak baron Prášil. Od lidí na ulici s psychiatrickou diagnózou to opravdu očekávat nelze.

            Většina lidí z programů Housing First po celé Evropě se na ulici nevrací. Zvlášť když jsou ty programy doprovázeny dalšími formami pomoci. Nicméně bydlení je základ.

            A kromě toho se lidi, kteří se jinak považují za slušné a třeba se i snaží konkrétně pomáhat, často chovají k lidem, kteří tu pomoc potřebují, jako k předmětům. Tzn. neobtěžují se zjistit, co chtějí a potřebují a pomoc jim poskytují podle svých vlastních – často zkreslených – představ. Programy pomoci chudým a deklasovaným byly a jsou nejúspěšnější tam, kde s nimi pomáhající strana zachází jako rovný s rovným. Já pán, ty pán.

            Co ještě potřebujete vědět?

          8. Kdybych to měl shrnout jednou větou: Ve zdejší společnosti se vytratila solidarita většiny s chudými a deklasovanými.

          9. Ale Hanku, tohle: „Ale lidi, kteří s bezdomovci skutečně pracují, svědčí o tom, že dobrovolně se na ulici nedostal nikdo.“ není odpověď na otázku v daném kontextu.
            Ta by totiž měla znít: „Dávají bezdomovci přednost volnému bezdomovectví, nebo vězení?“ Částečnou odpovědí Vám může být i to, že mnozí z nich radši přespí venku, než by šli přespat do Charity (nebo něčeho podobného).

            A pokud jde o zkušenosti lidí, kteří s bezdomovci (a „pre-bezdomovci“ na spodině sociálného žebříčku) skutečně pracují, tak ti také svědčí o tom, jak neuvěřitelně urputně jsou mnozí jejich „klienti“ schopni kráčet tomu bezdomovectví vstříc i přes jejich veškerou pomoc.

          10. A.P.: Tak třeba by to chtělo nabídnout jim i jiné varianty než ulici nebo vězeňské podmínky v některých rádoby charitativních zařízeních. Třeba by to jejich situaci chtělo řešit z hlediska potřeb jejich a ne potřeb majority. To jsem měl na mysli, když jsem psal, že s nimi většina zachází jako s předměty: Majorita má potřebu uklidit je z očí, aby na ně nebylo vidět a aby se mohla tvářit, jako že se nic neděje nebo jako že jim něco nabídla a oni to odmítli, takže co teda vlastně chtějí…?

            Znovu tady připomenu, že za jediné rozumné řešení považuji programy typu Housing First. Zahraniční a teď už i tuzemské zkušenosti dokazují jejich většinovou úspěšnost.

            A pak ještě taky znovu připomenu, že až dvě třetiny bezdomovců trpí psychiatrickými diagnózami, takže by se s nimi mělo zacházet tomu odpovídajícím způsobem.

            Ten článek o situaci Američanů bez vyššího formálního vzdělání, na který odkazuje Saul, bude během příštích 5 – 10 let možno v plné míře vztáhnout i na zdejší podmínky. Je to vážné varování, zvlášť v situaci, kdy si zdejší vlády osvojily ultraliberální ideologii, že pro lidi se nemusí dělat nic. Automotive včetně navazujících oborů půjde do háje, zatímco politici se tváří, jako že nás bude živit na věky věkův, amen. Počty a situace příslušníků deklasované třídy se velice rychle přiblíží tomu, co je v USA skutečností, se všemi navazujícími důsledky. A diskuse pod tím článkem jenom dokazuje, do jaké míry oba režimy, které jsem zažil, dokázaly totálně zprofanovat pojem „solidarita“. Nastává doba, kdy na to doplatíme všichni.

          11. Ale Vy pořád unikáte z kontextu, Hanku. Já odpovídal pouze na to Vaše srovnání se socíkem, které jsem považoval za chatrné. Ve zbytku s Vámi souhlasím (i když těžko říct, jak je to reálné), ale k tomu jsem se původně vůbec nevyjadřoval.
            Ale když už jste nakousl ty psychiatrické diagnózy – oni na psychiatrii také nechtějí.

          12. Některé státy se starají. A vůbec, já to tady melduju pořád dokolečka, že si máme brát příklad z Finska.

          13. Pes je zakopán pravděpodobně zde:
            Finland’s success with solving homelessness isn’t because its scale or population size is different than where you live. Approaches and solutions like this are, in most cases, scalable. Finland’s success is because its values and priorities are different than where you live.

          14. A jště tohle:
            When you live in a country that values profit over people, then the focus isn’t on how to effectively fight problems, but how can we have business solve those problems for us. And, that is why we have more problems!

          15. Vyloveno z internetu:
            Being cruel to poor people is literally a multi-billion dollar industry. This is why the war on poverty was never anything but a war on the poor.
            Nelidskost vůči chudým je doslova mnohamiliardový kšeft (v dolarech). Proto válka s chudobou nebyla nikdy ničím jiným než válkou proti chudým.
            (War on poverty – válka s chudobou – je narážka na slavnou kampaň spuštěnou presidentem Johnsonem v r. 1964.)

  12. Je to těžká věc a vynášet jednoznačné soudy o dobrovolnosti je ošidné.

    1. To ještě neznamená, že se to nemá a nedá řešit. Zkušenosti a osvědčené postupy jsou k dispozici.

  13. No a to nemohl říct Putin hned?
    Jak k tomu teď přijdou ti naši alternativní šašci, co po něm do totálního zblbnutí opakovali jak cvičení papoušci, jak se Rusko jen brání před rozpínavostí Západu, NATO, ukrajinských „nacistů“ a blablabla…
    https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/putin-se-prirovnal-k-petru-velikemu-a-rekl-ze-ruske-vedeni-musi-navracet-uzemi/2217665?utm_so#utm_content=freshnews&utm_term=putin%20petr%20veliky&utm_medium=hint&utm_source=m.search.seznam.cz

  14. Константин Ремчуков:
    Китай между желанием помочь России и боязнью жесткой реакции на это Запада

    Мониторинг ситуации в КНР по состоянию на 06.06.22
    Константин Ремчуков

    Председатель КНР Си Цзиньпин поручил ближайшим советникам придумать, как оказать России финансовую помощь, при этом не нарушая санкций Запада, пишет Washington Post со ссылкой на китайских и американских чиновников. По словам источников газеты, Пекин находится в затруднительном положении, поскольку, с одной стороны, стремится помочь «своему важнейшему стратегическому партнеру», а с другой – опасается, что США и их союзники могут отрезать Китай от технологий и нанести удар по финансовой системе страны. Москва тем временем рассчитывает на усиление китайской поддержки, указали источники. Россия надеется на выполнение Пекином «торговых обязательств», появившихся до военной операции на Украине, а также на «финансовую и технологическую поддержку». При этом Москва не просит вооружений.

    https://www.ng.ru/monitoring/2022-06-08/7_8456_monitoring.html

    1. Baťka to má mnohem horší, než moskevský car.
      Bělorusové zdaleka nemají tak vymyté mozky, jako Putinovi burlaci.
      Naštěstí!
      Protože možná jen proto se Lukašenko do ruských zvěrstev na UA až tak moc vojensky nezapojil.
      A i tak tam Bělorusové vedou celkem aktivní, i ozbrojenou, partytánskou válku proti Lukašenkově podpoře Putinovi.

      1. „A i tak tam Bělorusové vedou celkem aktivní, i ozbrojenou, partytánskou válku proti Lukašenkově podpoře Putinovi.“

        Myslím na území Běloruska.
        Jinak na Ukrajině samozřejmě bojuje (a umírá) mnoho běloruských dobrovolníků.

  15. Komentář z BL.
    Je to sice k tématu Trumpova pokusu o puč v USA, ale platí to dnes asi všeobecně.

    „Debilita, tupost, sobectví a lež svádí nerovný boj s pravdou a moudrostí, v US i jinde …. obcas v nějaké vlně ještě zlo na chvíli prohraje, aby se ukázalo že v nerovnávážné nemocné civilizaci ani opozice ke zlu není čisté dobro, ale všichni asi tušíme jak tenhle boj skončí …. ani kdyby jsme nyní napli všechny všechny naše síly nebyl by výsledek a pozitivní obrat (ekologický, sociální atd) daný a jistý …namísto toho vídíme ale jen další upadek, rozpad řádu světa pod vedením mentálních zrůd typu Putin, Trump, které stáda idiotů oslavují jako své bohy atd ….. čekají nás nejdrsnější časy v novodobé historii lidstva, sklizeň všech nerovnováh, kterých jsme se dopustili … get ready „

    1. Jeden z mnoha projevů morální paniky. V politice nehraje roli dobro a zlo, jenom zájmy. Tenhle konkrétní komentující nic jiného než projevy morální paniky produkovat neumí, natož aby byl schopen navrhovat nějaká realistická řešení, a číst jeho panické výlevy – pořád na jedno brdo – nemá žádný smysl. Jediné, o čem vypovídají je, že a jak moc se dotyčný bojí.

      Jinde v BL (teď se mi to nechce hledat) někdo napsal článek, že vztah Ruska a Ukrajiny je jako vztah násilníka a znásilněné a že proto se nemá s násilníkem jednat. Jeden z komentujících tomu oponoval argumentem, že státy nejsou osoby. Plně souhlasím s tím, že používat etické/morální terminologie v popisu a hodnocení vztahů mezi státy nikam nevede. Politika – a tím spíš mezinárodní – řeší zcela jinou kategorii problémů než (v teorii) etika nebo (v praxi) morálka. A když už je potřeba popisovat a/nebo řešit nějaké morální zvrácenosti, které jsou důsledky vztahů mezi státy, máme k dispozici dostatek nástrojů z další oblasti, která drží (nebo má držet) společnost pohromadě, a to je právo. Jenom je nutno najít vůli těchto nástrojů používat.

      1. „Plně souhlasím s tím, že používat etické/morální terminologie v popisu a hodnocení vztahů mezi státy nikam nevede. Politika – a tím spíš mezinárodní – řeší zcela jinou kategorii problémů než (v teorii) etika nebo (v praxi) morálka.“

        A jakou kategorii problémů (bez etiky a morálky) tedy řeší?
        Řekl bych, že nyní přesně tu, do které se svým přístupem sama dostala.
        A dál do toho bahna upadá, viz submisivně ůchylné telefonáty Scholtze a Macrona Putinovi, který z toho musí mít náramnou legraci.
        Včera jsme tu řešili bezdomovectví.
        To jste se morálky a etiky dovolával.
        Čech z BL má možná strach, ale jinak pojmenovává věci přesně.
        Včetně toho znásilnění, převahy šílenců a vize budoucnosti.
        Spíš by mne zajímalo, co myslel tím „get ready“

        1. Nemuseli jsme morálku a etiku řešit vůbec.
          Stačilo se chovat pragmaticky.
          Už někdy začátkem roku bylo všem zasvěceným jasné, že Rusko Ukrajinu napadne.
          Kdyby tam už tehdy začal civilizovaný svět exportovat ve velkém těžké zbraně, nejspíš by k žádné agresi Ruska nedošlo.
          A kdyby, za týden by byli orkové zase doma a možná i bez Krymu.
          Bez západních sankcí, bez hysterie, klidně, s diplomatický úsměvem “ my nic, my muzikant“
          Tak jako se teď usmívá Putin, když se dovolává imperialismu a ruských carů.

        2. „A jakou kategorii problémů (bez etiky a morálky) tedy řeší?“
          Zájmy. Politika není a nemá být nic jiného než hra zájmů, pravidla, hřiště a sudí pro tu hru. Jediný morální požadavek, který má na ni být vznášen, je ten, aby k výměnám politikých garnitur docházelo bez kalašnikovů, bejsbólových pálek, Molotovových koktejlů a oprátek na lucernách.Všemu ostatnímu, co se týče vynucování dodržování morálních zásad, má sloužit indoktrinace v rodině, škole a dalších k tomu určených institucích, a pochopitelně právo a justiční systém, protože právo není nic než formalizovaná morálka.

          „Včera jsme tu řešili bezdomovectví. To jste se morálky a etiky dovolával.“
          To je ovšem omyl. Já se dovolávám toho, aby někdo zastupoval mé zájmy, protože v zájmu drtivé většiny společnosti – tzn. i v mém zájmu – je, aby sociální nerovnost nepřerůstala v to, čemu Keller říká nesouměřitelnost. A v zájmu většiny to je bez ohledu na to, jestli/nakolik si to ta většina uvědomuje. Existence a rozšiřování deklasovaných částí společnosti jejímu rozvoji brání a v konečném důsledku může vést i ke vzniku takových forem uspořádání společnosti, které jsou z historie dobře známé a které nikdy nic dobrého nepřinesly.

          Koneckonců důležitý není úmysl, ale výsledek.Takže i když způsob mého uvažování může být někým považován za cynický, bude-li tak uvažovat rozhodovací a řídicí sféra, výsledek přinese užitek většině společnosti, včetně jejích chudých a deklasovaných vrstev. Myslím, že se tomu říká pragmatismus.

  16. Tak jsem se na jednom virtuálním srazu neonacistů a Putinových burlaků dověděl, že orkové rozdávají v Mariupolu kromě cholery i peníze.
    A vyjimečně mají naší kolaboranti pravdu.
    Je to tak, Rusové tam svým osvobozeným Ukrajincům opravdu v rublech „valorizovali“ důchody.
    A tak vůbec celkově se tam mají moc hezky a nic jim neschází.

    „Výše důchodů v přepočtu na ukrajinskou měnu podle Andrjuščenka představuje 2600 hřiven (2040 korun)“
    https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/mariupol-rusko-duchody-rubl_2206091844_cen

  17. ZAKARIA VIDÍ, ŽE V ČASE A S ROSTOUCÍ ÚNAVOU SÍLÍ „EPÍSERSKÉ“ TENDENCE. DNES NAPŘ. ČTEME, ŽE BIDEN SE KRITICKY OTŘEL O ZELENSKÉHO. (NEVHODNĚ, MYSLÍM SI, ALE PŘÍZNAČNĚ)

    NEJLEPŠÍ STRATEGIE VŮČI ČÍNĚ? PORAZIT RUSKO.

    Posílení Putinova režimu přinese temné ponaučení, že západní řád založený na pravidlech proti vytrvalému útoku neobstojí
    Fareed Zakaria
    12. 6. 2022

    Žijeme ve zcela nové éře,“ komentoval devětadevadesátiletý Henry Kissinger invazi Ruska na Ukrajinu. Ve svém nedávném článku pro The New York Times prezident Joe Biden barvitě nastínil, co je v sázce. „Pokud Rusko za své činy nezaplatí vysokou cenu,“ napsal, „vyšle tím signál dalším případným agresorům, že i oni se mohou zmocnit území a podrobit si cizí země. Ohrozilo by to přežití ostatních mírumilovných demokracií. A mohlo by to znamenat konec mezinárodního, na pravidlech založeného řádu, a dát průchod agresi jinde, což by mělo katastrofální důsledky pro celý svět.“

    V takových časech se zdá více než vhodné, aby americký ministr zahraničních věcí Antony Blinken přednesl důležitý projev, což ostatně koncem minulého měsíce skutečně učinil. Až na to, že to byl projev… o Číně. Samotná řeč neobsahovala nic nového – byla jen o něco jemnější než obvyklé bití se v prsa, které se nyní považuje vůči Číně za strategii. Skutečným překvapením bylo, že uprostřed první velké pozemní války v Evropě od roku 1945 s ohromnými následky se Blinken nerozhodl představit plán vítězství, ale raději zcela změnil téma. Zavedené pořádky washingtonské zahraniční politiky jsou natolik uvrtané ve svém předkrizovém myšlení, že nedokážou strávit fakt, že se jim země pod nohama významně otřásla.

    Největší kazisvět
    Blinken prohlásil, že navzdory své agresi na Ukrajině Rusko nepředstavuje největší hrozbu pro mezinárodní řád, ale že touto hrozbou je Čína. Jak řekl Zachary Karabell (komentátor a zakladatel neziskové mediální platformy The Progress Network at New America – pozn. red.), takové tvrzení vyžaduje záměrnou slepotu vůči desetiletím ruské agrese. Rusko napadlo Gruzii a Ukrajinu a úspěšně anektovalo části těchto zemí. Jeho letectvo brutálně řádilo v Sýrii, kde zabilo tisíce civilistů. V reakci na volání Čečenska po nezávislosti srovnalo velké části této ruské republiky se zemí, včetně jejího hlavního města, přičemž celkový počet zabitých civilistů se v tomto konfliktu odhaduje na desítky tisíc. Vladimir Putin vysílá do zahraničí vražedné oddíly, aby zabíjely jeho nepřátele, používá peníze a kybernetické útoky k narušení západních demokracií a v poslední době vyhrožuje použitím jaderných zbraní. Blíží se tomu vůbec jakákoli jiná země?

    Je ironií osudu, že jedním z účastníků Blinkenova projevu byl senátor Mitt Romney z Utahu, který během své prezidentské kampaně v roce 2012 varoval, že Rusko pro Spojené státy představuje největší skutečnou hrozbu. Ti, kdo jeho prognózu odmítali, včetně mě, se mýlili, protože jsme posuzovali pouze ruskou sílu, která nebyla nikterak impozantní. Romney však zjevně pochopil, že v mezinárodním kontextu se síla měří kombinací schopností a záměrů. A přestože Rusko není rostoucím obrem, je odhodlané zpochybnit a rozdělit Ameriku a Evropu a rozvrátit na pravidlech založený mezinárodní řád. Putinovo Rusko je největším světovým kazisvětem.

    Tento jev, kdy se upadající mocnost stává největší hrozbou pro světový mír, není bezprecedentní. V roce 1914 vyvolalo první světovou válku Rakousko-Uhersko, říše v rozsáhlém úpadku, která však byla odhodlaná použít svoji armádu, aby ukázala světu, že je stále relevantní, a aby uštědřila tvrdou lekci Srbsku, které považovala za bezvýznamný vazalský stát. Zdá se vám to povědomé?

    Amerika musí přednostně zajistit, aby Rusko ve své agresi proti Ukrajině nezvítězilo. Právě teď se ale vývoj ubírá špatným směrem. Ruské síly upevňují své postavení na dobytých územích na východní Ukrajině. Nebývale vysoké ceny ropy zajišťují nepřetržitý přísun peněz do Putinovy pokladny. Evropané začínají mluvit o tom, jak vycouvat. Moskva nabízí rozvojovým zemím dohodu: donuťte Západ, ať odvolá sankce, a my pomůžeme vyvézt všechno obilí z Ukrajiny a Ruska a odvrátíme hladomor hrozící v mnohých částech světa. Ukrajinští představitelé tvrdí, že Ukrajina stále nemá zbraně a výcvik, které potřebuje k účinnému boji.

    Druhá šance
    Nejlepší strategií vůči Číně by nyní bylo porazit Rusko. Si Ťin-pching vsadil na riziko, když vpředvečer invaze Rusko významně podpořil. Pokud Rusko z tohoto konfliktu vyjde jako slabá, okrajová země, zasadí to Si Ťin-pchingovi, Putinovu spojenci, těžkou ránu. Pokud naopak Putin přežije a nějakým způsobem se mu podaří zinscenovat návrat, Si a Čína si odnesou temné ponaučení: západní řád založený na pravidlech proti vytrvalému útoku neobstojí.

    Většina lidí na nejvyšších postech Bidenovy administrativy byla v roce 2014, kdy Rusko anektovalo Krym a zasáhlo na východě Ukrajiny, vysokými úředníky Obamovy vlády. Nedokázali zvrátit agresi Moskvy, a dokonce ani přimět Putina, aby za ni dostatečně zaplatil. Možná v té době považovali za největší hrozbu pro celosvětový pořádek Islámský stát, možná se soustředili na „obrat k Asii“ nebo Ukrajině nevěnovali dostatečnou pozornost. Nyní mají druhou šanci, ale pravděpodobně poslední.

  18. KUNDRA TLAČÍ, BORISŮV SOUDRUH MINISTR KLIČKUJE

    NÁMOŘNÍ STŘET NENÍ ŘEŠENÍ

    S britským ministrem ozbrojených sil Jamesem Heappeym o tom, jak prolomit ruskou blokádu v Černém moři a zabránit hladomoru v půlce světa

    Ondřej Kundra
    12. 6. 2022

    Britský premiér Boris Johnson a ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj před několika dny probírali možnosti ukončení ruské blokády ukrajinských přístavů v Černém moři a obnovení vývozu obilí. Co z toho vyšlo za řešení?

    Základní fakta jsou jasná, pokud by Rusko chtělo nechat ukrajinské obilí opustit přístav Oděsu a nechat ho dopravit přes Černé moře k zákazníkům po celém světě, může to vyřešit velmi rychle odvoláním svých vojenských lodí. Rozhodlo se, že to neudělá, kvůli tomu hrozí především v Africe spoustě lidí během příštích dvanácti měsíců hladomor. Telefonát mezi britským premiérem a ukrajinským prezidentem, na který se ptáte, nenarýsoval konkrétní plán. Diskuse, jak podpořit Ukrajinu při zajištění její vlastní námořní bezpečnosti a umožnění svobody obchodu, v tuto chvíli stále probíhá.

    Ukrajina potřebuje především, co se týká Černého moře, dostatek protilodních střel. Některé západní země, včetně Velké Británie, je mohou dodat, tím byste se do střetu s Ruskem přímo nezapojili. Zdá se ale, že je Kyjev stále od Západu nemá. Co vám v tom brání?

    Ukrajina má schopnost zasáhnout ruské vojenské lodě, ostatně to již prokázala, když potopila křižník Moskva.

    Ukrajina potopila zatím jen několik ruských lodí, další poodpluly dál od jejích břehů, aby je neohrožovala. A setrvávají tam. To nesvědčí o tom, že má Kyjev dostatek kvalitních protilodních střel. Dáte jí střely, kterými může pálit na delší vzdálenosti?

    Zda Velká Británie nebo USA právě poskytují další systémy námořních zbraní či ne, nemůžu v tuto chvíli komentovat. Zasadil bych však věc do širších souvislostí. Nemyslím si, že prolomení ruské blokády musí být nutně vojenské, jak se o tom často mluví. Jsou i jiné cesty, je to především velká diplomatická výzva.

    Problém je, že diplomacie nefunguje. Ve vztahu k Rusku nemá žádné výsledky.

    Nedávno jsem byl ve východní Africe, mluvil jsem tam s řadou politických představitelů, jedním z nich byl prezident Ugandy. Probírali jsme, jak v důsledku ruského chování v jeho zemi rostou ceny potravin a pohonných hmot, vyvolává to značné obavy. Zmiňuji to proto, že je zásadní, že nejen evropské země, ale i země po celém světě si uvědomují, co Rusko způsobuje. Zapojuje to tak více států do hledání diplomatického východiska. Opravdu se nedomnívám, že otevřený námořní střet v Černém moři je způsobem, jak dostat obilí z Ukrajiny, situaci by to nejen nevyřešilo, ale ještě zhoršilo.

    Stále nechápu, co přesně by mělo být tím diplomatickým řešením. Je určitě možné vytvořit nějaký bezpečnostní koridor v Černém moři pro dopravu obilí, bez Ruska to ale udělat nejde, muselo by na to také přistoupit. K ničemu takovému přitom nesměřuje.

    Nepodceňoval bych tlak zemí, které měly k Rusku blíže a teď se kvůli němu samy dostávají do problémů. Intenzivně se o tom jedná v New Yorku na půdě OSN.

    Zvažuje se nějak, že by ukrajinské lodě doprovázely západní křižníky?

    To nejde, stejně jako další ruské lodě, tak ani ty západní nemohou vplout přes Bospor do Černého moře. Turecko, které kontroluje průplav, aktivovalo ve prospěch Ukrajiny úmluvu z Montreux, která to neumožňuje. Posily pro ruské námořnictvo, ale ani nikdo další se tak dnes nemůže do moře zvenčí dostat. Takže to není ve hře.

    Některá německá a britská média přinesla zprávu, že Západ zpomaluje dodávky zbraní na Ukrajinu, aby Kyjev nemohl Moskvu vytlačit z již dobytých území. Důvodem má být obava, aby ruský režim – rozladěný ze svého neúspěchu na Ukrajině – nerozšířil konflikt i mimo hranice Ukrajiny. Je taková dohoda uzavřena?

    O ničem takovém nevím. Nemyslím si, že by se dodávky nějak účelově zpomalovaly. Po začátku války se mnoho západních zemí, některé dříve, další později, rozhodly dát co nejvíce z toho, co mohly. O čtyři měsíce později jsme ale v situaci, kdy už každý zvažuje, co ještě může dát, aby to už neohrožovalo jeho vlastní obranyschopnost, to musíte brát v potaz. Jde o to najít v tom správný balanc.

    Páchá Rusko na Ukrajině genocidu?

    To, co dělá Rusko na Ukrajině, je opovrženíhodné. Existují jasné důkazy o ruských válečných zločinech. Někteří zločinci z řad ruské armády již byli na Ukrajině odsouzeni, byla jim jasně prokázána vina.

    Zdráháte se použít termínu genocida, podle definice úmyslné a systematické zničení, celé nebo části, etnické, rasové, náboženské nebo národnostní skupiny, tedy největší zločin proti lidskosti, protože by to znamenalo, že byste pak museli k jejímu zastavení dělat více, než děláte dosud?

    To, co se na Ukrajině ze strany Ruska děje, je strašné. K čemu na Ukrajině dochází, je nepochybně nevybíravé zabíjení civilního obyvatelstva.

    Co dělat, aby ho nepřibývalo?

    Přímý boj Západu s Ruskem by byla existenční katastrofa. Musíme dál dodávat Ukrajině zbraně, být jí nablízku, stát při ní, aby zatlačila Rusy zpět a mohla obnovit svoji územní suverenitu. Nesmíme v tom polevit, protože kdyby se Ukrajina neubránila, stal by se z toho nebezpečný precedens. Čína by podobně jako Rusko na Ukrajině mohla vzápětí postupovat vůči Tchaj-wanu. Peking, a nejen on, by věděl, že stačí vydržet pár měsíců nepříjemností a pak že mu to projde. Nic takového se nesmí stát.

  19. Velice dobrá analýza – možná nejlepší, jakou jsem zatím četl, mj. i proto, že její autor srozumitelně vysvětluje teoretické zdroje, o které se opírá – dynamiky vývoje, současného stavu a perspektiv Ruska převzatá z Medúzy:
    https://denikreferendum.cz/clanek/34101-rozhovor-s-a-jakovlevem-kdyz-dosly-zdroje-predhodila-se-masam-iluze-velmoci
    Dlouhé čtení, ale pro ty, kdo chtějí pochopit, povinná četba. Určitě užitečnější než hysterické výkřiky nebo permanentní strašení v některých jiných médiích.

  20. Jak vidět, čtení Medúzy je zajímavé a přínosné. Tento odkaz na ní z minulé neděle je vlastně kontrapunktem k Jakovlevovým úvahám.

    https://tribun.red/2022/02/24/jak-jsem-se-mylil-v-geopolitice/comment-page-11/#comment-171021

    Neboť, jak praví slavný Keynesův citát „v dlouhém období jsme všichni mrtvi“. Politiky a vojáky teď zajímá otázka KDY, DOKDY? Dokdy nastane ta krize Put. režimu??
    Že nastane „hluboká hospodářská krize, která dříve či později povede k politickým otřesům“ asi nikdo nepochybuje, ale nenastanou nějaké podstatné změny pro jiné (zejména pro Ukrajinu) ještě předtím?

    Jak dlouho vydrží Západ s vysokou úrovní (vojenských) dodávek? Bude-li konflikt pokračovat do řekněme října – což se mi zdá značně pravděpodobné – kdo ochabne první u vidiny zimy s minimem vytápění?

    Jako retrospektiva a připomenutí vývoje Ruska od Chruščova, přes období „zastoja“ a ztráty víry ve vlastní model, pak významu růstu cen ropy (především důsledek války v Iráku, tady Bush s Wolfowitzem a spol. pomohli Putinovi v přímém protikladu k vlastním cílům), pak období úleku z barevných revolucí po 2004 a zejména protestů v roce 2011 je to dobré. Taky jako připomínka, že ten růst cen ropy odvedl pozornost od potřeby reforem ruského hospodářství.

    I ta zmínka závěrem „Navíc je otázkou osud globálního kapitalismu jako takového.“

    Shrnutí důchodce p. Poláčka pod článkem se mi zdá velmi výstižné

  21. Tribunův tweet: Žáby už se vaří.

    Máte pocit, že si tu formou studia cizinců z nepřátelského státu na zdejších VŠ, nota bene bezplatného, máme vychovávat 5. kolonu použitelnou proti našemu státu?

    1. Tohle má být to „vaření žab“???

      „c) O pokračování ve studiu musí každý student z Ruska či Běloruska (bez ohledu na to,
      zda studuje v kritickém studijním programu či v programu, který není považován za
      kritický) písemně požádat do 19. srpna 2022 příslušného děkana nebo ředitele
      součásti; součástí žádosti by měl být motivační dopis, který by měl obsahovat
      motivaci studenta pro další studium na ČVUT a pobyt v ČR. Tento dopis může, ale
      nemusí, obsahovat případné aktivity studenta v pomoci Ukrajině, v protiválečném
      postoji, či jiné aktivity, které by jej mohly ohrožovat v případě návratu do vlasti.
      Případně mohou být uvedeny důležité skutečnosti jako trvalý pobyt v ČR, rodinný
      vztah v ČR, existence žádosti o azyl v ČR nebo může být vyjádřena podpora např.
      katedry, vedoucího práce, studentských organizací apod. S motivačními dopisy se
      bude nakládat jako s důvěrným osobním materiálem a nebudou moci být
      poskytnuty třetím osobám, kromě FAÚ ….
      e) Absence motivačního dopisu není důvodem k přerušení studia, nicméně v takovém
      případě ČVUT nemůže studentovi nikterak pomoci při jednání se státní správou.
      f) Pomine-li sankční důvod a válečná situace se vrátí k normálu a budou normalizovány
      akademické vztahy s Ruskem a Běloruskem, ČVUT podnikne maximum pro to, aby
      toto studium mohli dokončit.

      Click to access cj_prikaz_rektora.pdf

  22. Něco o perspektivách bezpečnostních záruk poskytovaných USA v rámci NATO. Evropa nenávratně prošustrovala 30 let, která měla strávit budováním vlastní bezpečnostní organizace, a teď ji to dohání. A taky zároveň něco o rozkladu institucí, které by měly zajišťovat v USA demokracii.
    https://vikend.hn.cz/c7-67080740-oi27t-dc291763a21f048
    (Článek je za paywallem, ale měl by být odemčený.)

  23. Náhled do duše „českého“ flustence, mediální hvězdy PL…jinak typického představitele naší páté kolony kolaborantů.
    Ona je ta verbež jak přes kopírák, jeden jako druhý.

  24. https://www.denik.cz/staty-mimo-eu/ceske-tanky-na-ukrajine.html?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=762931&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box
    No vida, tak slouží dobré věci.
    A to si vzpomínám, jak pár dnů po jejich odeslání lhář a podomní prodejce Amway Kamil Mudra mudroval, že české tanky byly na UA hrdinou ruskou armádou úspěšně zničeny ještě před vyložením z vagónů.
    Ne že by se na prosťáčka dalo hněvat, protože to doložil odkazem na jakýsi ze svých oblíbených zdrojů.
    Samozřejmě kremelských, jak jinak?:-)

  25. ČÍNSKÁ OPATRNOST

    Министр обороны КНР Вэй Фэнхэ сделал ряд заявлений в ходе встречи с американским коллегой Ллойдом Остином и в ходе выступлений на полях конференции по вопросам безопасности «Диалог Шангри-Ла» в Сингапуре, в частности, о том, что вооруженным силам Китая и США необходимо избегать конфликтов и конфронтации. Китай не хочет продолжения конфликта на Украине, но настаивает на том, что санкционные меры и давление не помогут разрешить ситуацию. Пекин поддерживает политику налаживания диалога между Россией и Украиной и переговоры США и НАТО с Россией. «По поводу украинского кризиса – Китай никогда не оказывал никакой материальной поддержки России», – подчеркнул Вэй Фэнхэ.

    https://www.ng.ru/monitoring/2022-06-15/7_8462_monitoring.html

    ROZHÁZET SI TO S USA ROZHODNĚ NECHTĚJÍ, ZEJMÉNA KDYŽ JISKŘÍ KOLEM Tchaj-wanu

    https://www.ng.ru/world/2022-06-15/1_8461_china.html

    1. Ani pěšky ani na voze, ani nahá ani oblečená…

    2. COPAK SE ASI DĚJE V ZÁKULISÍ? NEJSOU NĚKTEŘÍ MÍROTVORCI VE SKUTEČNOSTI INSPIROVÁNI RUSKEM, TŘEBA ČÍNA, MACRON, SCHOLZ, A KDOVÍKDO DÁL?

      https://echo24.cz/a/SMrmq/cina-chce-pomoct-rusku-s-vyresenim-situace-na-ukrajine

      CO BYLO V TOM DRAGHIHO PLÁNU? ZŘEKNUTÍ SE ASPIRACÍ NA VSTUP DO NATO? TO MŮŽE UKRAJINA KLIDNĚ UDĚLAT… A DÁL? NABÍDKA KANDID. STATUTU DO EU.

      OVŠEM, ŽE BY SE ZA TO UKRAJINA VZDALA DONBASU? TO TĚŽKO. CO MÁ TEDY DOSTAT PUTIN??

      https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/rusko-na-ekonomickem-foru-v-petrohrade-otevrene-priznalo-ze-je-v-problemech-40400349#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=abtest196_discussion_timeline_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

    3. PUTINISMUS – NOVOTVAR, NEBOLI BANDITISMUS S IDEJEMI. NE ALE STÁT.

      DOBRÉ, PRO MNE DEFINITIVNÍ. TAKY PROTO, ŽE UKAZUJE NEJEN VNITŘEK, ALE I VNĚJŠEK, TJ. ROLI ZÁPADU A JEHO IGNORANCE.
      VYKLÁDÁ VĚCI BEZ ZBYTEČNÝCH KOMPLIKACÍ, VZNIKLÝCH TÍM, ŽE SE NA OBJEKT ZKOUMÁNÍ PŘIKLÁDAJÍ STANDARDNÍ POLITOLOGICKÉ ŠABLONY, VZNIKLÉ JINDE A TADY NEVHODNÉ

      POUKAZUJE TAKY NA ROZPOR VE VLIVNÉ MEARSHEIMEROVĚ ANALÝZE.
      (Je tam i angl verze, ale v době už dost výkonných překladačů je to vlastně vedlejší.)

      https://meduza.io/feature/2022/06/15/k-putinizmu-ne-nuzhno-otnositsya-kak-k-politicheskomu-rezhimu-eto-banditizm-s-ideyami

      «Стандартные» автократии, например современная китайская, обладают мощной институциональной базой, их политические практики, в том числе самые неприглядные и репрессивные, вроде преследования уйгуров или подавления восстания в Гонконге, системны и по-своему рациональны.

      Путинский режим — это новообразование, выросшее на слабом, еще не успевшем толком оформиться государственном организме постсоветской России. Его смысл — в поддержании существования и воспроизведении самого себя, включая передачу власти и собственности следующему поколению членов клана. Цели этой можно добиваться любыми методами, в этом отношении режим, как и любая ОПГ, весьма неразборчив.

  26. Výsledek Scholzova appeasementu a telefonátů caru Vajglovi I. Malému

    „Ruský velvyslanec při Evropské unii Vladimir Čižov dnes podle agentury RIA Novosti řekl, že přetrvávající problémy s opravou zařízení pro kompresorové stanice by mohly vést k tomu, že Rusko zcela zastaví plynovod Nord Stream 1.“
    Pohádkám o technických problémech snad nevěří ani ty naše nejstupidnější kremelská košťata.

    Nejvyšší čas začít brát vážně tohle:
    https://blisty.cz/art/108576-putin-ma-blize-k-hitlerovi-nez-k-breznevovi.html

      1. Problém je v Putinových kamarádech (a kamarádkách), co ten ruský plyn chtěli až tak hrozně moc, že na něm udělali Evropu závislou, aktuálně přesněji vydíratelnou.
        Asi jakoby chod firmy závisel na jednom dodavateli, o kterém je už dlouhodobě známo, že je to zloděj, gauner a mafián a nikdo nejednal s dodavatelem jiným, ačkoliv to bylo možné.
        Ale jak bylo možné, že tribunové už dlouhé roky netroubili na poplach?
        Ono jich tedy pár bylo, ale kdo by je poslouchal, když bylo tak hezky a levně teplíčko?
        Levně už nebude a možná vůbec nebude!

  27. Tak Lavrov už tvrdí, že Rusko Ukrajinu nenapadlo, ale ta místní Luisa Landová Štychová v kalhotách ho nepřestane obhajovat …

    1. Také jsem to zaregistroval a vůbec nechápu, proč říká tak stupidní lež. Jestli to nějak souvisí s vírou… Kdyby říkal, že Ukrajinu napadnou museli, už je to něco, s čím se dá polemizovat, ale s tvrzením na úrovni toho, že Země je placatá…

    2. V Norimberském procesu (S. Kramer 1961) je scéna, která mi často vytane na mysli, když slyším tyhle blbosti.
      Marlene Dietrichová (jako vdova po něm. generálovi) a další Němci se snaží ovlivnit amerického soudce (Spencer Tracy) při večerním posezení v nějaké restauraci.

      A přijde k nim žalobce v procesu (R. Widmark), který je poněkud pod parou, paroduje jejich snahy.
      To všechno napáchali Eskymáci, kdepak Němci! to všechno ti prašiví Eskymáci„… 😀 😀

      Protože tu scénu na jutúbu nevidím, tady je jiná, kde se Widmark pře s obhájcem, fascinujícím Maxmilianem Schellem (kterého ta role proslavila)

  28. „Ona má EU nějakou armádu, že se chce přetahovat s Ruskem o Ukrajinu?“
    Tribun tweet

    Armádu má Ukrajina.
    EU má zbraně, které UA proti agresorovi potřebuje.
    Evidentně příliš složitá rovnice pro některé.
    Hlavně pro ty, co by Ukrajince jejich nacistickým sousedům rádi nechali bez přetahování a ohledu na to, kam si oni sami přetáhnout přejí.
    Za chvíli vám začne přebírat tweety Okamura, Tribune!

Komentáře nejsou povoleny.